جدال سنت و مدرنیته این دفعه در زمین حمل و نقل

جدال سنت و مدرنیته این دفعه در زمین حمل و نقل اچ پی: چند روز پیش خبری در رسانه ها منتشر گردید در خصوص اینكه گروهی از صاحبان آژانس های تاكسی تلفنی در یكی از استان ها به دفتر یكی از شعب تاكسی های اینترنتی حمله كرده و خساراتی را به آن زده اند؛ اتفاقی كه شاید یادآور حملات كارگران كارخانه های صنعتی در قرن 18 و 19 میلادی به ادوات صنعتی خودكار باشد؛ جایی كه كارگران احساس كردند كه تكنولوژی به تدریج شغل شان را از آن ها می گیرد.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، این واقعیتی انكارناپذیر است كه فناوری و تكنولوژی همیشه منافع برخی گروه های شغلی در جامعه را به خطر می اندازد. برای مثال همین دولت الكترونیكی درصورت تحقق راستین می تواند درنهایت سبب برچیده شدن برخی مشاغل دفتری و كارمندی و در عوض سبب راحتی و سرعت بالای انجام امور مختلف برای ارباب رجوع شود.
با این حال فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی همیشه از بین برنده اشتغال در جوامع نبوده اند؛ فناوری های جدید همیشه درمقابل آن دسته از مشاغلی می ایستند كه كمتر به تخصص یا كار فكری نیاز داشته و بیشتر یدی یا اصطلاحا روتین هستند. این مورد به خودی خود می تواند سبب پیشبرد بهتر امور با هزینه های بسیار كمتر شود و درنهایت هم حركت به سمت رشد و توسعه اقتصادی را تسهیل كند.
فناوری های اطلاعاتی در مقابل دلالان!
تكنولوژی همینطور منافع گروه های دلالی را هم به خطر می اندازد، به این صورت كه در حدودا همه كسب و كارهای سنتی از خرید و فروش میوه تا مسكن همیشه افرادی بعنوان هماهنگ كننده خریداران و فروشندگان حضور داشته اند كه از قضا همیشه هم سودشان بیشتر از تولیدكنندگان بوده است؛ این گروه ها با ورود فناوری های جدید اینترنتی در حال به حاشیه رانده شدن هستند.
این مقدمات هنوز شاید نتواند اذهان را برای پذیرش اشتغال زا بودن تكنولوژی در سطح گسترده قانع كند؛ كار مهمی كه فناوری های جدید اینترنتی می توانند با استفاده از آن تولید اشتغال كنند، حذف دلالان و تولید هماهنگی های بین طرف عرضه كننده و طرف تقاضاكننده است؛ به این صورت كه به جای اینكه تولیدكنندگان و مصرف كنندگان به بازار دلالان برای فروش محصول و تامین مایحتاج خود رجوع كنند، به بازار اینترنت می روند!
این وضعیت علاوه بر اینكه می تواند بهترین خرید و فروش ممكن را برای هر دو طرف معامله فراهم كند، همینطور می تواند سبب تحریك بخشی راكد از فعالان اقتصادی شود، به این صورت كه مثلا یك راننده كامیون به علت اینكه در پیدا كردن مشتری و بار ناكام می ماند، مجبور می گردد سرمایه و انرژی خویش را به مدت پنج ماه در سال به حالت تعلیق دربیاورد؛ یا چه بسا پس از مدتی تصمیم به ترك شغل خود بگیرد.
برخی از موسسات اقتصادی_اینترنتی بزرگ امروزه تنها همین كار هماهنگی را انجام می دهند؛ كاری كه می تواند سبب اشتغال زایی گسترده به خصوص در حوزه حمل و نقل شود. همه ما می دانیم كه امروزه هر شهروند ایرانی با داشتن یك خودروی سالم می تواند با عضویت در این موسسات تاكسی اینترنتی یك شغل معقول با حقوق مناسب برای خود دست و پا كند.
عین همین وضعیت می تواند در باره مقوله ترابری و حمل و نقل جاده ای هم اتفاق بیفتد؛ اینكه رانندگان كامیون های حمل بار از همه جا در یك شهرك در اطراف تهران یا چند شهر بزرگ دیگر كشور جمع شوند و آنجا گاها چندین روز هم معطل شوند اساسا منطقی نیست؛ آن هم در وضعیتی كه می دانیم حمل و نقل جاده ای یكی از اساسی ترین اركان توسعه هر كشوری است.
به نظر می رسد راه اندازی و پشتیبانی از برنامه هایی مشابه تاكسی های اینترنتی در حوزه حمل و نقل جاده ای می تواند علاوه بر تولید بسترهای لازم رشد اقتصادی همینطور سبب پایداری و افزایش مشاغل در رابطه با این حوزه شود.
محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در پاسخ به سوال ایسنا درباره مساله بودن یا نبودن تولید اشتغال برای دولت در طرح حركت به سمت اقتصاد دیجیتال اظهار داشته بود: سوددهی طرح های اقتصادی و اقتصاد دیجیتال با تولید اشتغال رابطه مستقیم دارد. در بحث كلان با از جنسی از اشتغال (سنتی) به جنس دیگر (نوین) تغییراتی داریم. ما نمی توانیم جامعه را عقب نگه داریم بلكه باید از امكانات هوشمند نسل جدید هم استفاده نماییم. اما باید با فكر به این مقوله وارد شویم تا همین افرادی كه در مشاغل سنتی هستند را توانمند نماییم تا در اقتصاد دیجیتال هم نقش داشته باشند.
او اضافه كرده بود: اشتغال در فضای جدید را می توان با آموزش به بخش های مختلف تثبیت كرد. به این صورت كه كسانی بیایند و در این عرصه فعالیت كنند كه خودشان صاحب فن و كسب و كاری در حوزه سنتی هستند.
اشتغال زایی در بستر فضای مجازی از ایده تا عمل
اما رییس جمهوری در این باره، حوزه ارتباطات را بعنوان حوزه ای اشتغال زا توصیف كرد و وظیفه دولت در این راستا را تولید زیرساخت های لازم برای فعالیت در این حوزه دانست. اتفاقی كه البته باید دید تا چه حد برای عملی شدن ظرفیت دارد.
از سوی دیگر وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با بیان این كه یكی از حوزه های موثر در تولید اشتغال حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشته بود: دو برنامه برای اشتغال به صورت همزمان وجود دارد، توسعه اشتغالات زودبازده مبتنی بر خدمات كه برای تولید خوداشتغالی است.
در همین راستا كیوان جعفری فشاركی - مدیرعامل یك كسب و كار نوپا - در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه ایران به علت قرار گرفتن در یك موقعیت استراتژیك حمل و نقلی می تواند محل مناسبی برای ترانزیت بین المللی و به خصوص كشورهای گروه ۲۰ باشد، اظهار داشت: نبود ساماندهی منظم سیستم های حمل و نقل باری مانعی بسیار بزرگ در راه تحقق استعدادهای ترانزیتی ایران است، امری كه در صورت تحقق می تواند زمینه اشتغالزایی بالایی را فراهم كند.
وی در زمینه شركت های هوشمند حمل و نقل بار در ادامه با بیان این كه شركت های حمل و نقل به علت مشكلاتی كه دارند، نمی توانند به تنهایی بارهای مشتریان را به آنها برسانند، اظهار نمود: واقعیت این است كه این شركت ها و خود رانندگان در پیدا كردن بار مشكل دارند، ضمن این كه آنها برای پیدا كردن بار برگشت به مشكل برمی خورند؛ امر مورد توجه برای رانندگان این است كه به مقصدی كه بار حمل می كنند، شیفت برگشت آنها هم فراهم باشد.
به همین دلیل است كه رانندگان خیلی از مسیرها را برای حمل بار انتخاب نمی كنند، در صورتی كه اگر یك سیستم هوشمند اپلیكشنی برروی موبایل آنها باشد، به راحتی می توانند بار برگشت خویش را از شهرهای كوچك هم فراهم نمایند. این قضیه علاوه بر این كه سبب بهره وری در فعالیت حمل و نقلی كشور می شود، سبب اشتغالزایی هم خواهد شد.
گفتنی است پیش از این هم ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی - با اشاره به اینكه رییس جمهوری نگاه ویژه ای به ایجاد اشتغال با استفاده از فضای مجازی دارد، اظهار داشته بود: اشتغال در فضای مجازی با سرمایه گذاری كمتری تولید می گردد و بنابراین مركز توجه دولت قرار گرفته است و مطالعات گسترده ای انجام گرفته تا در ساختار شورای عالی و مركز ملی فضای مجازی هم به اقتصاد دیجیتال به طور ویژه پرداخته شود.



1396/11/29
13:16:49
5.0 / 5
106
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی