مهر گزارش می دهد؛

۱۰ مبحث داغ فضای مجازی در سال ۹۶، حمایت كاربران از كالای ایرانی

۱۰ مبحث داغ فضای مجازی در سال ۹۶، حمایت كاربران از كالای ایرانی اچ پی: كاربران فضای مجازی در سال ۹۶ با انتشار بیش از ۶.۶ میلیون مطلب در تلگرام و توئیتر، نسبت به اتفاقات مهم سال واكنش نشان دادند. پشتیبانی از كالای ایرانی هم در این میان دیده می گردد.


به گزارش اچ پی به نقل از مهر، رفتار كاربران فضای مجازی در واكنش به مهمترین رویدادهای سال ۹۶ توسط سامانه رصد و تحلیل فضای مجازی پایشگر مورد بررسی قرار گرفته است. براین اساس مشخص شد كه كاربران ایرانی در مورد ۱۰ اتفاق مهم سال ۹۶ بالغ بر ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار توئیت و پست منتشر نموده اند. رصد واكنش كاربران فضای مجازی به اتفاقات مهم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سال انجام شده است و اتفاقاتی چون انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، عملیات تروریستی تهران، جشنواره فیلم فجر، فیلترینگ تلگرام، زلزله تهران و كرمانشاه، حادثه دلخراش كشتی سانچی، اقدام ضد ایرانی سامسونگ و تحریم آن از جانب كاربران، واكنش كاربران به مبحث ژن خوب، فاجعه زیست محیطی آلودگی اهواز و حمایت كاربران ایرانی از تولید ملی بعنوان ۱۰ سوژه داغ فضای مجازی در سال ۹۶ توسط سامانه پایشگر (http: //payeshgar.net) اعلام شده است. انتخابات ریاست جمهوری و ۷۰ میلیارد بازدید یكی از موضوعات داغ و مورد بحث فضای مجازی در سال ۹۶ به انتخابات ریاست جمهوری مربوط می شد. برپایه اطلاعات تحلیل شده از داده های ۲۵۰ هزار كانال تلگرام، مشخص شد كه از زمان شروع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۴۰ میلیون پست و️ ۷۰ میلیارد بازدید در این رابطه صورت گرفته است. درهمین حال در شبكه اجتماعی توئیتر هم ۲.۷ میلیون توئیت از ۸۳ هزار كاربر فعال به ثبت رسید. ۱۴ میلیون لایك و ۱.۶ میلیون ریتوئیت هم سهم توئیتر كاربران ایرانی از انتخابات ریاست جمهوری است. بررسی ها نشان داد كه روند تولید و انتشار محتوای انتخاباتی توسط كانال های تلگرامی از شروع تبلیغات تا پیش از مناظره سوم رشد چندانی نداشته است. اما بیشترین حجم انتشار محتوا در روز مناظره سوم (یك و نیم برابر مناظره اول و دوم) بوده است و چند روز مانده به انتخابات اشتهای بسیار بالایی از جانب كاربران تلگرام در مورد پست های انتخاباتی مشاهده می گردد.
زلزله تهران و كرمانشاه و واكنش كاربران توئیتر و تلگرام از آنجایی كه یكی از خصوصیت های توئیتر، اطلاع رسانی سریع آن است، این خصوصیت سبب شد بازتاب زلزله در همان ثانیه های اول در این شبكه اجتماعی دیده شود و حتی كاربرانی حین فرار به بیرون از منزل، مطالبی مانند «داره زلزله میاد» یا «زلزله ست؟» را توئیت كنند! سامانه فضای مجازی پایشگر با بررسی رفتار بیش از ۱.۵ میلیون كاربر توئیتر میزان توئیت ها و داده ‎های مرتبط درباره زلزله تهران و زلزله كرمانشاه را اعلام نموده است. به نحوی كه در دو روز نخست بعد از زلزله تهران، بیش از ۲۲.۷۰۰ كاربر توئیتر به انتشار ۱۱۵ هزار توئیت با مبحث زلزله تهران پرداختند. توئیت هایی كه توسط سایر كاربران بیش از ۵۰ هزار بار ریتوئیت شده و بیش از ۶۸۰ هزار لایك دریافت نمودند. این درحالی است كه ۳۳ هزار و ۸۰۰ كاربر به زلزله كرمانشاه واكنش نشان داده و در مورد این حادثه غم انگیز ۲۴۳ هزار توئیت منتشر گردید. سهم زلزله كرمانشاه از فضای مجازی توئیتر ۱.۵ میلیون لایك و ۱۵۴ هزار ریتوئیت بوده است. نمودار انتشار توئیت ها از سه ساعت قبل زلزله تا ۴۸ ساعت پس از آن به شرح زیر است:
از جانب دیگر با بررسی داده های مربوط به زلزله تهران و زلزله كرمانشاه در شبكه پیام رسان تلگرام به نتایج مختلفی می توان رسید. همچون اینكه در مورد زلزله تهران ۱۲۲ هزار و در مورد زلزله كرمانشاه ۲۲۲ هزار پست در تلگرام منتشر گردید. ۱۸ هزار كانال تلگرامی زلزله تهران و ۲۷ هزار كانال زلزله كرمانشاه را منتشر نمودند و ۱۰۶ میلیارد بازدید سهم زلزله تهران و ۳ میلیارد بازدید سهم زلزله كرمانشاه در كانالهای تلگرامی عنوان شده است. هر چند حجم توئیت های كاربران و مطالب انتشار یافته در كانال های تلگرام در زلزله كرمانشاه به نحو چشمگیری بیشتر از زلزله تهران بوده است، اما كاربران توئیتر و مدیران كانال های تلگرامی به زلزله تهران (نسبت به زلزله كرمانشاه) سریع تر واكنش نشان داده اند. جمعیت بالای تهران و اهمیت این شهر بعنوان پایتخت ایران، از عوامل این رشد سریع تعداد توئیت ها و مطالب كانال های تلگرام بوده است. درهمین حال بررسی ها نشان داد بیشترین حجم توئیت و پست های انتشار یافته در تلگرام درباره هر دو زلزله تهران و كرمانشاه، دو ساعت پس از زلزله بوده است. شاید بتوان اینطور استدلال كرد كه پركارترین ساعت انتشار مطالب در توئیتر و كانال های تلگرام (در مبحث زلزله) دو ساعت پس از وقوع زلزله است. نكته قابل توجه دیگر، یكسان بودن تقریبی حجم مطالب انتشار یافته در پركارترین ساعت (قله نمودار) است. ازسوی دیگر تعداد مطالب كانال های تلگرام و توئیت های كاربران در زلزله كرمانشاه بسیار بیشتر از زلزله تهران بوده است. همینطور بازخورد مخاطبان (از جمله تعداد لایك توئیتر و تعداد بازدید تلگرام) در زلزله كرمانشاه بسیار بیشتر از زلزله تهران است. تا جایی كه تعداد بازدید مطالب انتشار یافته در دو روز نخست زلزله كرمانشاه به رقم قابل توجه ۳ بازدید می رسد. عملیات تروریستی تهران و اعلام انزجار كاربران در فضای مجازی ۱۷ خردادماه سال ۹۶ حملات تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) در تهران، به شهادت ۱۷ نفر و زخمی شدن ۵۲ نفر از هموطنانمان منجر گردید. این عملیات تروریستی در فضای مجازی با واكنش كاربران همراه بود. در این رابطه كاربران در مورد محورهایی چون اعلام انزجار و همدردی از این اقدام، تحلیل های خبری و سیاسی، فیلم های تازه انتشار یافته و اخبار به خاك سپاری شهدا و هم هشتگ #عملیات_تروریستی_تهران، پستهای مختلفی منتشر نمودند. در شبكه اجتماعی توئیتر بالغ بر ۲۰۶ هزار توئیت از ۲۴ هزار و ۲۰۰ كاربر منتشر گردید و كاربران این شبكه اجتماعی ۱.۱ میلیون لایك و ۱۲۵ هزار ریتوئیت انجام دادند. از جانب دیگر كاربران شبكه اجتماعی تلگرام، ۴۵۰ هزار پست در رابطه با این حادثه منتشر نمودند. در این رابطه ۳۳ هزار كانال اخبار و مطالب مربوط به این رویداد را منتشر نمودند كه مجموع اعضای آنها حدود ۲۵۷ میلیون نفر اعلام شده است. این تعداد كانال، درصد عمده ای از كانال های فعال و با مخاطب تلگرام را شامل می گردد. همینطور ۳ میلیارد بازدید از این كانالها در تلگرام به ثبت رسید كه این حجم بازدید یك رویداد در مدت زمان بسیار كوتاه در تلگرام كم سابقه است.
كانال های خبری فعال تا چند صد پست منتشر نموده اند اما در كل سهم هر كانال ۱۴ پست مرتبط بوده است. در این رویداد آمارها نشان از رشد چند برابری تعداد محتوا و كانال نسبت به بازدید را دارد. فیلتر تلگرام و استفاده گسترده كاربران ایرانی از فیلترشكن مبحث فیلتر مقطعی شبكه اجتماعی تلگرام در دی ماه سال ۹۶ هم همچون موضوعات پربحث فضای مجازی در بین كاربران بود. بالغ بر ۲۶ هزار و ۵۰۰ كاربران شبكه اجتماعی توئیتر در فاصله ۹ دی ماه تا ۲۶ دی ماه سال ۹۶ بالغ بر ۸۶ هزار توئیت در این باره منتشر نمودند. این مطالب با ۴۹۱ هزار لایك همراه بود و ۵۷ هزار بار هم ریتوئیت شد. افت قابل توجه تعداد پست و بازدید كانال های تلگرامی همچون بازخوردهای مربوط به فیلترینگ تلگرام بود كه باعث تغییر شاخص های در رابطه با كانال های این شبكه اطلاع رسانی شد.
واكنش توئیتری كاربران به حادثه دلخراش سانچی حادثه كشتی نفت كش سانچی و جان باختن بیش از ۳۰ نفر از هموطنانمان در آتش سوزی این كشتی هم با واكنش كاربران فضای مجازی همراه بود. با بررسی رفتار بیش از ۱.۵ میلیون كاربر توئیتر در بازه زمانی ۲۳ و ۲۴ دی ماه، مشخص شد كه در مورد اعلام خبر غرق شدن نفتكش ایرانی سانچی بیش از ۳۲ هزار و ۸۰۰ توئیت در این مورد منتشر گردید. همینطور بررسی داده های انتشار یافته در این مورد از آن حكایت می كند كه بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ كاربر در این مورد مشاركت داشته و با انتشار توئیت و ریتوئیت بیش از ۱۸۵ هزار لایك از سایر كاربران دریافت نمودند. تعداد ریتوئیت ها هم بیش از ۲۱ هزار بوده است. توییت های حول این مورد با انتشار خبر غرق شدن كشتی روند افزایشی به خود گرفته و در ساعت ۱۲ تا ۱ ظهر به حدود ۶ هزار توئیت رسیده است. نمودار روند انتشار توئیت های این مورد را در زیر می بینید:
گفتنی است تعداد و روند انتشار توئیت ها حول این مورد سبب شد تا هشتگ های #نفتكش_سانچی و #سانچی در فهرست ترندهای توئیتر فارسی زبان قرار گیرند. اخبار حول تصادف این كشتی كه حامل نفت ایران به مقصد كره جنوبی بود و در سواحل چین با یك كشتی برخورد كرد در چند روز در فهرست ترندهای توئیتر قرار گرفته بود. درهمین حال كاربران تلگرام هم ۱۱۸ هزار پست در این رابطه منتشر نمودند. ۴۵ هزار و ۶۰۰ كانال تلگرامی به این مورد پرداختند و بالغ بر ۵۸۰ میلیون بازدید به ثبت رسید. وقتی كاربران ایرانی سامسونگ را تحریم كردند تصمیم شركت سامسونگ در خصوص توزیع مجانی گلكسی نوت ۸ بین ورزشكاران المپیك زمستانی و اعلام اینكه این هدیه به علت تحریم ها شامل ورزشكاران ایران و كره شمالی نمی گردد، واكنش كاربران ایرانی فضای مجازی را به همراه داشته و سبب ترند هشتگ #تحریم_سامسونگ در توئیتر فارسی زبان شده است. موج اعتراض كاربران به شركت سامسونگ (با هشتگ #تحریم_سامسونگ) داغ ترین موج توئیتر فارسی زبان پنج شنبه ۱۹ بهمن ماه بود. در این شبكه اجتماعی ۲۲ هزار توئیت از ۶ هزار و ۴۰۰ كاربر به ثبت رسید كه با ۱۶۴ هزار لایك و ۱۳ هزار ریتوئیت همراه بود.
در تلگرام هم كاربران با ۱۵ هزار و ۵۲۰ پست، به این مورد واكنش نشان دادند و ۷ هزار و ۳۳۰ كانال با ۷۲ میلیون بازدید در مورد این اقدام ضد ایرانی سامسونگ، مطلب منتشر نمودند. واكنش كاربران به ژن خوب «ژن خوب» اصطلاحی است كه در تیرماه سال ۱۳۹۶ بعد از انتشار گسترده كلیپی از پسر یك نماینده مجلس در فضای مجازی، وارد ادبیات سیاسی معاصر ایران شد و به یك پدیده اجتماعی در ایران تبدیل شد. این مورد كه با واكنش كاربران فضای مجازی همراه بود سبب شد تا ۴۲ هزار توئیت در شبكه اجتماعی توئیتر در این باره منتشر شود و ۱۱ هزار و ۶۰۰ كاربر این شبكه، به آن واكنش نشان دادند. درهمین حال ۲۱۸ هزار لایك و ۲۳ هزار و ۶۰۰ ریتوئیت سهم ژن خوب بوده است. كاربران شبكه پیام رسان تلگرام هم ۷ هزار و ۹۰۰ پست در این باره منتشر نمودند. همینطور ۳ هزار و ۱۰۰ كانال تلگرامی به این مورد پرداختند كه ۵۴ میلیون بازدید را شامل شد.
نقش كاربران فضای مجازی در پشتیبانی از تولید ملی نزدیك شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تب خرید نوروزی خانواده ها، گروهی از كاربران فضای مجازی را به انتشار توئیت هایی برای پشتیبانی از كالای ایرانی ترغیب كرد. دراین رابطه #پای_كار_ایرانیم و #ایرانی_میخریم، دو هشتگ غالب این موج بودند كه در پشتیبانی از تولید ملی مورد توجه كاربران قرار گرفت. در این زمینه ۳۰ هزار توئیت در توئیتر منتشر گردید و ۲۵۰۰ كاربر در این رابطه مشاركت داشتند. ۱۴۲ هزار لایك و ۲۴ هزار ریتوئیت سهم پشتیبانی از تولید ملی در توئیتر بود.
از جانب دیگر كاربران شبكه اجتماعی تلگرام هم در این باره ۴۲۰۰ پست منتشر نمودند و ۲۶۰۰ كانال تلگرامی به این مورد پرداختند كه با ۴.۶ میلیون بازدید همراه بود. مشاركت كاربران فضای مجازی در نقد جشنواره فیلم فجر بررسی رفتار بیش از ۱.۵ میلیون كاربر فارسی زبان در سامانه فضای مجازی پایشگر در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ بهمن ماه نشان دهنده مشاركت بیش از ۲۴ هزار و ۶۰۰ كاربر و انتشار بالغ بر ۱۴۵ هزار توییت درباره جشنواره فیلم فجر و اخبار و حواشی آن بود. توئیت های این موج بالغ بر یك میلیون و ۱۴۸ هزار لایك از كاربران دریافت كرده اند و حدود ۸۷ هزار مطلب انتشار یافته در این موج ریتوئیت بوده است. نمودار انتشار محتوا هم نكات جالبی در خود دارد. همچون اینكه انتشار توئیت ها در روز ۲۳ بهمن بیشتر از روز اختتامیه (۲۲بهمن) بوده است.
واكنش كاربران به حواشی اختتامیه جشنواره همچون صحبت های ابراهیم حاتمی كیا و نقد وی به رشیدپور و صدا و سیما در مراسم اختتامیه و اظهار نظر طائرپور (از داوران جشنواره) درباره یكی از حواشی جشنواره، از عوامل رشد توئیت ها پس از آخر جشنواره بوده است. در روز ۲۳ بهمن ماه هم كلمات حاتمی كیا و سیمرغ در فهرست ترندهای روز قرار گرفته بود. هشتگ های #جشنواره_فیلم_فجر، #اختتامیه_جشنواره_فجر، #پژمان_جمشیدی، #جفف۹۶، #لاتاری، #عرق_سرد، #به_وقت_شام، #حاتمی_كیا، #وابسته_ام، #هومن_سیدی و #رشیدپور از هشتگ های پرتكرار این دوره از جشنواره فجر بود كه كاربران زیادی در توئیت های خود از آنها استفاده كردند. در شبكه تلگرام هم ۱۲۱ هزار پست در ۲۴ هزار و ۳۰۰ كانال تلگرامی منتشر گردید كه ۶۵۰ میلیون بازدید به همراه داشت. بیشترین حجم انتشار پست درباره این مورد در ایام پایانی جشنواره بوده تا جایی كه با بررسی بیش از ۸۰۰ هزار كانال تلگرام در سامانه فضای مجازی پایشگر در سه روز ۲۱ تا ۲۳ بهمن ماه، بیش از ۶۱ هزار پست در موضوعات در رابطه با جشنواره فجر انتشار یافته است. از دیگر نكات قابل توجه این رویداد، مشاركت خوب كانال های پرطرفدار از مبحث جشنواره فجر بوده است. بطوریكه حدود نیمی از كانال های بازتاب دهنده اخبار جشنواره بیش از ۵۰ هزار عضو داشتند. موج توئیتری «اهواز هوا ندارد» افزایش گرد و غبار در خوزستان در انتهای دی ماه و اوایل بهمن ماه سال ۹۶ كه در بعضی خبرها تا ۶۶ برابر حد مجاز گزارش شد، واكنش های كاربران از طیف های مختلف جامعه را به همراه داشت و سبب ترند خوزستان شد. كاربران فضای مجازی عموما با هشتگ هایی چون #اهواز_هوا_ندارد و #خوزستان_نمیتواند_نفس_بكشد خواهان رسیدگی به مشكل مردم این منطقه از كشور شدند. ادامه مشكل ریزگردها در خوزستان سبب تولید موج نسبتا بزرگی حول این مورد و ترند هشتگ های #هنوز_هوا_نداریم، #اهواز_هوا_ندارد و #خوزستان در توئیتر فارسی زبان هم شد. در شبكه اجتماعی توئیتر، ۳۸ هزار و ۹۰۰ توئیت از جانب ۷ هزار و ۸۰۰ كاربر منتشر گردید كه با ۱۴۴ هزار لایك و ۳۲ هزار ریتوئیت همراه بوده است. نمودار زیر انتشار توئیت ها در انتهای دی و اوایل بهمن ماه را نشان می دهد:
در شبكه اجتماعی تلگرام هم كاربران با انتشار ۱۹ هزار و ۷۰۰ پست در ۸ هزار و ۳۰۰ كانال نسبت به مبحث هوای اهواز واكنش نشان دادند كه ۱۱۱ میلیون بازدید به همراه داشت.

1397/01/07
13:46:19
5.0 / 5
72
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی