ماجرای دامپینگ اینترنتی و تولید انحصار

ماجرای دامپینگ اینترنتی و تولید انحصار اچ پی: عرضه دهندگان خدمات اینترنتی ثابت معتقدند این كه اپراتوری از یك بخش درآمد كسب كرده و بخش دیگری را مجانی عرضه كند، مصداق دامپینگ است كه بازار رقابت را محدود و درنتیجه مشتری را در كیفیت و كمیت متضرر می كند.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، به اعتقاد شركت های عرضه دهنده خدمات اینترنت ثابت، بالا بودن تعرفه های صوت به دامپ بازار توسط اپراتورهای تلفن همراه كمك می نماید و آن ها با حاشیه سودی كه از صوت دارند، حاشیه سود پایین اینترنت را پوشش می دهند. درصورتی كه اگر تعرفه صوت موبایل واقعی و مانند اینترنت ثابت كه به صورت متناسب كم شده، كاهش پیدا كند، تعرفه اینترنت موبایل هم واقعی می گردد.
از طرفی پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی سبب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای ثابت باشد و این مورد سبب شده بعضی از شركت های FCP و عرضه دهنده اینترنت ثابت كم كم دچار مشكلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشتركشان را از دست بدهند و اگر این شركت ها نتوانند كارشان را حفظ كنند، این صنف دچار بحران خواهد شد.

اپراتورها سرویس صوت را با گران ترین نرخ عرضه می كنند
در این راستا، حسین ریاضی - مدیرعامل یك شركت اینترنتی - اظهار نمود: زمانی كه موبایل در ایران راه اندازی گردید، گران ترین تعرفه ی بین شهری ارتباط صوت روی سیم برای تلفن یعنی از آستارا تا بندرعباس را برای تعرفه موبایل قرار دادند. اكنون هزینه برقراری تماس با تلفن ثابت دقیقه ای چهار تومان اما با موبایل ۶۰ تومان است. در حالیكه اغلب كسانی كه از موبایل برای تماس استفاده می نمایند، در یك شهر هستند و تعداد تماس های بین شهری بالا نیست.
وی با بیان این كه هم اكنون اپراتورها سرویس صوت را با گران ترین نرخ عرضه می كنند، اظهار داشت: موبایل در ابتدا یك ابزار لوكس بود و بحث دیتا هم مطرح نبود، اما اكنون مردم مجبورند از موبایل استفاده كنند. بنابراین اگر اپراتوری كه درآمد خوبی از مكالمات دارد، بخواهد پیشنهاد دیتای ارزان بدهد كه مشتركش به اپراتور دیگری مهاجرت نكند، طبق قوانین تجارتی دامپینگ انجام داده است.
ریاضی با بیان این كه باید یك بازار رقابتی بین اپراتورها برقرار باشد، تصریح كرد: ما هیچ گاه از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نخواستیم تعرفه ای را بالا ببرد، یا پایین بیاورد، اما هرچند اپراتوری از یك بخش درآمد كسب كرده و بخش دیگری را مجانی عرضه كند، مخالفیم. قواعد تجارت جهانی و ایران مخالف دامپینگ است، چونكه دامپینگ بازار رقابت را محدود می كند كه درنتیجه مشتری در كیفیت و كمیت متضرر می گردد.

سرویس های رایگانی كه انحصار تولید می كند
در این راستا برخی از شركت ها شبكه موبایل و دیتا ندارند و صرفا در كار VOD و سرویس های ویدیویی هستند. اگر اپراتور موبایلی كه از بخش دیتا منفعت خوبی می برد یا درآمد خودش را در صوت دارد، بخواهد خدمات VOD را به صورت مجانی در اختیار مشتركانش قرار دهد، به كسب وكارهای دیگر لطمه می زند و علاوه بر تولید انحصار، شركتی كه همه كسب وكارش عرضه محتوای تصویری است و انتظار دارد مشترك حق اشتراك ماهیانه بدهد، متضرر می گردد.
ظرف ۱۰ سال اخیر بازار حوزه ICT همه كشورها روند رشد چند ۱۰ برابری داشته و بسیار بزرگ شده اما این بزرگ شدن در بخش مكالمات نبوده، بلكه عمده اش در پهن باند بوده است. اما یكی از دلایلی كه در كشور ما در بحث فیبر و FTTX سرمایه گذاری نشده، این است كه درآمدی كه باید از توسعه فیبر اپراتور عاید شود، كفاف سرمایه گذاری در این حوزه را نمی دهد.
برخی كارشناسان درباره ی پیشنهاد ادغام شركت های FCP (شركت های ارائه كننده اینترنت ثابت) معتقدند كه ادغام شركت ها همیشه سبب تولید تمركز در سرمایه گذاری شود. در خارج از ایران هم این مورد وجود دارد و با این كار می توان شرایط را بهبود داد كه جنبه های مختلف دارد؛ یك جنبه اش این است كه كسب وكارهای كوچك ادغام شوند و كسب وكارهای بزرگ تر تولید كنند كه بتواند راه روشن تری برای پیشرفت داشته باشند. اما اتحاد FCP ها و اصلاح تعرفه ها مكمل هم هستند و تناقضی با هم ندارند.



1397/07/27
22:14:27
5.0 / 5
4852
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , تلفن همراه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی