راه حل مشكلات شركت های ارائه دهنده اینترنت ثابت

چاره ای جز ادغام نیست

چاره ای جز ادغام نیست به گزارش اچ پی با عنایت به عدم برخورداری شركت های عرضه دهنده اینترنت ثابت از جایگاه موردنظرشان كه یكی از دلایلش عدم سرمایه گذاری لازم است، مسئولان ارتباطی، چاره را در ادغام این شركت ها می دانند؛ موضوعی كه به جهت توسعه و سرمایه گذاری و امكاناتی كه تابحال فراهم نموده اند، به راحتی صورت نمی گیرد.



به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، مدتی است كه به نظر می آید، چالش ها و مشكلات شركت های عرضه دهنده خدمات اینترنتی ثابت بیشتر از پیش خویش را نشان داده و بخش خصوصی خواستار حل این مشكلات است. موضوعاتی كه به اذعان این شركت ها، به علت نرخ پایین اپراتورهای موبایل در عرضه ی دیتا و یا عدم سرمایه گذاری FCPها در حوزه توسعه كیفیت خدمات اینترنتی، به نقل از مسئولان دولتی رخ داده، اما درنهایت نتیجه ای جز كاهش مشتری اپراتورهای ثابت نداشته است.

در این باره، محمدباقر اثنی عشری - رئیس سازمان نظام صنفی كامپیوتری كشور - درباره ی مشكلات عرضه دهندگان اینترنت ثابت می گوید این شركت ها به علت نرخ پایینی كه اپراتورهای موبایل برای دیتا عرضه می دهند، با ریزش مشتری روبه رو هستند. چونكه در ۱۰ سال گذشته، اپراتور ثابت رشد كمی داشته و الان رشدش منفی شده است؛ مردم هم ترجیح می دهند با عنایت به تعرفه پایین موبایل، ADSL خویش را تمدید نكنند و از موبایل استفاده كنند اما درنهایت این مورد در بلند مدت برای ایران خوب نیست.

البته این موضوع، قبل از این هم مورد توجه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته بود و محمدجواد آذری جهرمی درباره مشكلاتServco ها با بیان این كه سرمایه گذاریFCP ها كافی نبوده است، تصریح كرده بود: هدف ما در تجمیع مجوزها و ارائه دو مجوز FCP و، Servco این بود كه مشوق های لازم برای ادغام شركت ها و سرمایه گذاری بیش تر در این حوزه، انجام بگیرد و بخش ثابت كشور رشد بیش تری داشته باشد.

او هم چنین خاطرنشان كرده بود: برداشت روز اول ما این بود كه بازار كشور بیشتر از شش اپراتور FCP نیاز ندارد. اما چون نمی خواستیم مانع رقابت شویم، هر ۱۷ شركت متقاضی این پروانه، پذیرش شدند. طبیعتا سرمایه گذاری همه این ۱۷ شركت، ظرفیت بازگشت سرمایه را ندارد. همه چیز هم با زور قوانین و مقررات نمی گردد و خودشان باید از نظر اقتصادی به این درك برسند كه با هم ادغام شوند.

وزیر ارتباطات البته فعالیتFCP ها را موفق دانسته و معتقد است: این شركت ها سرمایه گذاری خوبی هم كرده اند، اما سرمایه گذاری به اندازه كافی نبوده و باید بیشتر از این باشد. نمی توان به صورت فرمایشی خواهان سرمایه گذاری در این حوزه شد و خودشان از نظر اقتصادی باید به این نتیجه برسند كه باید سرمایه گذاری بیش تری صورت بدهند.

از طرفی با ادامه ی اعتراض شركت های عرضه دهنده ی اینترنت ثابت نسبت به امكان دامپینگ تعرفه اینترنت اپراتورهای همراه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشكل را در عدم كیفیت سرویس های اینترنت ثابت دانست و بیان كرد: دلیل اصلی مهاجرت كاربران از اپراتورهای ثابت به همراه كیفیت و كمیت سرویس است. وقتی سرعت موبایل به صورت متوسط، ۲۵ مگ است و سرعت اینترنت خانه برروی همان شش مگ مانده، كاربر علاقه ای به سوییچ كردن روی اینترنت ثابت ندارد.

او بار دیگر، چاره مشكلات سرمایه گذاری در این شركت ها را ادغام آنها دانست و اظهار داشت: اگر ۱۷ شركت بخواهند سرمایه گذاری كنند، برگشت نمی گردد. حرف ما این است كه آنها باید از راهكارهای ادغام استفاده كنند و یك شركت شوند، یك شبكه را توسعه دهند كه هزینه سرمایه گذاری پایین بیاید و بازار توجیه داشته باشد. البته آنها می گویند این كار رقابت را از بین می برد، حرف ما این است كه اپراتورها ابتدا شبكه را توسعه دهند و نگران رقابت نباشند.

در این راستا، رئیس سازمان نظام صنفی كامپیوتری كشور، با اشاره به چاره وزارت ارتباطات برای ادغام شركت های عرضه دهنده اینترنت ثابت بیان كرد: تاكید وزارت ارتباطات این است كه این ۱۷ FCP موجود، باید ادغام شوند و به پنج تا برسند، اما سازوكار آن هنوز تعریف نشده است. از طرفی باید توجه داشت كه شركت های FCP هم برای توسعه ی كارشان سرمایه گذاری و امكاناتی را فراهم كردند و بنابراین این كار، به این راحتی صورت نمی گیرد.

از طرفی اخیرا، حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی - درباره ی فرآیند ادغام شركت های عرضه دهنده ارتباطات ثابت اظهار نمود: با عنایت به شرایط موجود، ما از سیاست ادغام شركت ها حمایت می نماییم برای این كه شركت های بزرگ تر و قدرتمندتری وارد عرصه شوند و بتوانند در این حوزه سرمایه گذاری لازم را انجام دهند، چونكه بدون سرمایه گذاری نمی توان توسعه انجام داد. ازاین رو منتظریم پیشنهاداتی عرضه شود و بر مبنای آن هرگونه تغییری كه لازم باشد را انجام می دهیم، البته این پیشنهادها باید در چارچوبی باشد كه به توسعه و سرمایه گذاری منجر شود.

با توجه به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات ثابت، برای توسعه ی این حوزه كه به نظر می آید با وجود اهمیتی كه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، هنوز نتوانسته به جایگاهی كه باید دست یابد، به نظر می رسدكه شركت های FCP یا باید به سفارش مسئولان ارتباطی كشور، ادغام شوند و یا در غیر این صورت، نیازمند راهكارهای جایگزین برای جذب سرمایه ی لازم جهت توسعه شوند.




1397/09/23
17:27:23
5.0 / 5
71
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی