استفاده شهروندان از خدمات الكترونیك وضعیت خوبی ندارد

استفاده شهروندان از خدمات الكترونیك وضعیت خوبی ندارد اچ پی: بگفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات، بااینکه فاز نخست الکترونیکی شدن خدمات دولت به نحو مطلوب انجام شده است، اما استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک وضعیت خوبی ندارد و چون دستگاهها به سمت ارائه خدمات به کاربران نمی روند، دولت کاربرمحور ضعیف است.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، امیر ناظمی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز در نشست ارائه نتایج ارزیابی خدمات دولت الکترونیکی دستگاه های اجرائی که در دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات برگزار شد، به تشریح فاکتورهای این دوره ارزیابی پرداخت و اظهار داشت: این شاخص ها نسبت به دوره های قبل باتوجه به مدل بلوغ سازمان ها تغییر کرده است. در ششمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرائی اولویت را برمبنای فاکتورهای «دولت کاربرمحور»، «دولت شفاف»، «دولت یکپارچه» و «دولت مشارکتی» در نظر گرفته ایم.
وی افزود: مطابق با شاخص دولت کاربرمحور قابلیت استفاده مردم از خدمات و میزان ارائه آنلاین خدمات مورد ارزیابی قرار گرفته است، در شاخص دولت یکپارچه دسترسی به زیرساخت های توانمندساز و ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه دستگاه های دولتی مدنظر بود در همین حال در شاخص دولت شفاف، شفافیت پروسه ارائه خدمات و میزان شفافیت دستگاه های اجرائی و در شاخص دولت مشارکتی میزان الکترونیکی بودن مشارکت دستگاهها و تصمیم گیری آنها مورد پایش قرار گرفته است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اعلان اینکه مطابق برآوردها، فاز نخست الکترونیکی شدن خدمات دولت به نحو مطلوب انجام شده است، اظهار داشت: با این وجود، استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک وضعیت خوبی ندارد و به بیان دیگر دستگاهها به سمت ارائه خدمات به کاربران نمی روند و دولت کاربرمحور ضعیف است.
رشد ۵۰ درصدی تعداد دستگاه هایی که خدماتشان را الکترونیکی ارائه می دهند
ناظمی با اشاره به رتبه بندی خدماتی که از طرف دستگاه های دولتی به صورت الکترونیکی انجام می شود، بیان کرد: الان ۱۵۴ دستگاه، ۱۴۳۹ خدمت و ۵۴۶۷ زیرخدمت را به صورت الکترونیکی ارائه می دهند که در مقایسه با دور قبل رشد ۵۰ درصدی را در تعداد دستگاهها و رشد سه برابری را در تعداد زیرخدمات داشتیم. همین طور میزان تراکنش روی مرکز ملی تبادل خدمات (NIX) به ۱۵۰ میلیون تراکنش در ماه رسیده است، حدود ۲.۵ سال پیش که تبادلات اولیه در این مرکز شروع شده بود تعداد تراکنش هفت میلیون بود که الان این رقم نشان از الکترونیکی شدن فرآیندها و برقراری ارتباط میان دستگاه دارد.
وی با اعلان اینکه الان ۱۸۰ دستگاه اجرائی و دولتی به این مرکز تبادل اطلاعات متصل و نیمی از این دستگاهها ارائه دهنده سرویس هستند، اظهار نمود: طی دو سال قبل هر روز یک خدمت دولتی تبدیل به خدمت الکترونیکی شده است و خدمات بین دستگاه های حاکمیتی الان به صورت الکترونیکی تبادل می شود اما وضعیت سرویس دریافت شده برای شهروندان خوب نیست و وقتی فرد می خواهد خدمات الکترونیکی را دریافت کند این سرویس به شهروند ارائه نمی گردد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات بیان کرد: الان حدود ۱۴۰۰ سرویس رسمی و شناسنامه دار در حوزه دولت الکترونیک وجود دارد که حدود ۹۸۰ خدمت به صورت الکترونیک و با اتصال به مرکز NIX ارائه می شود و تا رسیدن به عدد ۱۰۰ درصد فاصله ای نداریم. همین طور طبق آخرین جلسه ای که حدود یک ماه پیش با قوه قضاییه داشتیم، به زودی گواهی سوءپیشینه به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد، در همین حال تدوین بخشنامه برای برگزاری جلسات آنلاین دادگاه ها در حال انجام می باشد.
۳۴ دستگاه در جلسات کارگروه تعامل پذیری شرکت نداشته اند
در این جلسه همین طور رضا باقری اصل -دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات- با اشاره به کارنامه دولت الکترونیک دستگاه های اجرائی اظهار داشت: گزارش ما از همکاری سازمان ها و دستگاهها و حضور آنها در جلسات کارگروه تعامل پذیری نشان میدهد که حدود ۳۴ دستگاه در این جلسات یا شرکت نکرده و یا عدم همکاری داشته اند، همچون دستگاه هایی که عدم همکاری داشته اند می توان به وزارت نیرو، بانکهای عامل و استانداردها و پالایشگاه گاز اشاره نمود.
وی اظهار داشت: مطابق با نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرائی وزارتخانه های کار، ورزش، ارتباطات، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه رتبه های نخست را در الکترونیکی کردن خدمات به خود مختص کرده است. در این جدول بانک مرکزی هیچ نوع همکاری نداشته است. مطابق این بررسی ها، ۱۰ دستگاه برتر شامل بیمه مرکزی، سازمان نقشه برداری، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت، وزارت تعاون، شرکت زیرساخت، شرکت مادرتخصصی حمل و نقل، بنیاد شهید، وزارت اقتصاد و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می شوند.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات اشاره کرد: البته در عین حال خدمات مهمی نیز بوده اند که تا حالا الکترونیکی نشده اند، این خدمات شامل خدمات سازمان هدفمندی یارانه ها، سازمان نظام دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان بهزیستی، سازمان پزشکی قانونی، وزارت بهداشت در حوزه آموزش الکترونیک و سازمان راهداری و حمل و نقل می شود.
ارتقای رتبه شاخص توسعه دولت الکترونیک، نیازمند الکترونیکی شدن خدمات است
باقری اصل با اشاره به رتبه بندی سال ۲۰۲۰ سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) اظهار داشت: مطابق با این شاخص که مربوط به خدمات پایه دولتی می شود، برخی خدمات دستگاهها تا حالا الکترونیکی نشده و پیشرفتی نداشته و این در حالیست که این خدمات در بیشتر کشورها به صورت الکترونیکی ارائه می شود، برای مثال درخواست مجوز ساخت بعنوان سرویسی از طرف شهرداری و درخواست گواهینامه رانندگی بعنوان سرویسی از طرف نیروی انتظامی تا حالا الکترونیکی نشده است.
وی افزود: مطابق این آمار، ۲۰ سرویس باید به صورت الکترونیکی ارائه شوند تا رتبه ما در این شاخص بین المللی افزایش یابد که الان ۴ سرویس الکترونیکی نشده و سایر سرویس ها نیز ۱۰۰ درصد نیست. برخی دستگاهها تمایل به همکاری در حوزه یکپارچگی و مشارکت پذیری ندارند و عامل عدم توفیق آنها در دولت الکترونیک، عدم تمایل مدیران و ساختار ناکارآمد آنهاست. ما معتقدیم که هیچ مشکلی در زمینه منابع مالی، مشکلات فنی و حتی موانع قانونی وجود ندارد.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری هفت جلسه این شورا طی یک سال اخیر و با حضور رئیس جمهوری اظهار داشت: پیگیری شخص رئیس جمهوری برای اجرای دولت الکترونیک نشان از اهمیت این بخش دارد و ما ادله خودرا در مورد عدم همکاری برخی دستگاهها به صورت شفاف به رئیس جمهور ارائه خواهیم کرد. درباب ۲۳ پروژه اولویت دار مورد تاکید رئیس جمهور نیز جلسه ای با سازمان فناوری اطلاعات، سازمان اداری استخدامی و برنامه و بودجه انجام شد و وضعیت سامانه های مدنظر و پیشرفت آنها مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن به رئیس جمهوری ارائه می شود.
باقری اصل افزود: برای مثال در حوزه سلامت الکترونیک، نسخه الکترونیک به صورت پایلوت اجرا شده است و ۲۰ هزار مرکز سلامت به این سامانه متصل شده اند. پیش بینی می شود تا آخر اردیبهشت هیچ پرداختی بدون نسخه الکترونیک انجام نشود.
وی درباره روش اجرای مصوبه ۷.۷.۹۹ شورای اجرائی فناوری اطلاعات برای ارتقا شفافیت و دسترسی داده ها اظهار داشت: مطابق با این مصوبه ۱۲ دسته داده ای که دستگاهها ملزم به انتشار آن هستند را ارزیابی کردیم همچون این دسته ها می توان به عملکرد مالی سالانه دستگاه های اجرائی و هزینه کرد آنها، برنامه توسعه و راهبری، معاملات دولتی، تفاهم نامه ها و قراردادها و صورت جلسات شوراها اشاره نمود. درصد تحقق از میان ۲۰ دستگاه ارزیابی شده حدود ۲۵ درصد است و ارزیابی ها نشان میدهد وزارت تعاون با ۴۷ درصد، وزارت فرهنگ با ۴۱ درصد، وزارت راه با ۳۵ درصد و وزارت صنعت با ۲۹ درصد دارای شفافیت هستند.

همین طور بهنام ولی زاده -معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات- اظهار داشت: ۵۴۶۷ سرویس به صورت شناسنامه دار از طرف اداری استخدامی تایید شده اند و طی چهار سال قبل توانستیم حدود ۵۰ درصد خدمات را الکترونیکی نماییم. میانگین وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاه های اجرائی برای ۶۰ دستگاه در سال ۹۵ حدود ۴۵ درصد بود که امسال با ارزیابی ۱۵۴ دستگاه به متوسط ۵۰ درصد الکترونیکی شدن خدمات دولت رسیده ایم. برای مثال حضور دستگاهها در وب به دو برابر بالا رفته است. در محور یکپارچگی و مشارکت دستگاهها نیز شاهد افزایش از ۸ درصد به ۴۵ درصد هستیم.




منبع:

1399/12/12
10:15:26
0.0 / 5
1000
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , استاندارد , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی