تصویب طرح صیانت از حقوق كاربران اینترنت

تکلیف مردمی که از اینستاگرام امرار معاش می کنند چیست؟

تکلیف مردمی که از اینستاگرام امرار معاش می کنند چیست؟ سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی با تاکید بر این که برای حکمرانی در فضای مجازی باید از پلت فرم های داخلی حمایت شود، اما در نهایت انتخاب بین خدمات داخلی و خارجی به مردم واگذار شود، این سوال را از مسئولان بیان کرد که در صورت بسته شدن شبکه های اجتماعی، تکلیف مردمی که در این شرایط اقتصادی برای امرار معتش به اینستاگرام پناه آورده اند، چیست؟


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی تصویب کردند که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسان های اجتماعی بصورت اصل ۸۵ قانون اساسی و در کمیسیون مشترک بررسی شود. طبق این اصل، «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع برخی از قوانین را با رعایت اصل ۷۲ به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می کند بصورت آزمایشی اجرا می شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»
در این رابطه رضا الفت، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی، نسب در گفت و گو با ایسنا، ابراز امیدواری کرد که صدای معترضان به گوش مسئولان خصوصاً شورای نگهبان برسد و طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنت به شکلی که حالا طراحی شده، اجرا نشود.
بگفته وی اگر طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنت به همین شکل اجرا شود، در قدم اول برای کسب وکار های خرد همچون کسب و کارهای اینستاگرامی مشکل ایجاد خواهد شد.
ایشان سپس اظهار داشت: طراحان طرح در کلاب هاوس و توییتر مدعی شده اند که قرار نیست اینستاگرام بسته شود، چون مشابه داخلی ندارد؛ اما برخلاف ادعای آنها سرویس هایی که بتوان گفت مشابه اینستاگرام است هم اکنون فعال می باشند و به همین دلیل می توانند طبق طرح، از اینستاگرام بخواهند با ایران قرارداد ببندد و در صورت گرفته نشدن درخواست، کمیسیون اختیار دستور فیلتر شدن اینستاگرام یا محدود کردن پهنای باند آنرا دارد که اگر بدتر از فیلتر نباشد، مشابه آنست.
ببینید چرا مردم از داخلی ها استفاده نمی کنند؟
الفت نسب با اعلان اینکه در صورت پیش رفتن روند یاد شده، صاحبان کسب وکار ها آواره می شوند، اشاره کرد: باید در این زمینه صحبت شود که چرا مردم از خدمات مشابه پلت فرم های خارجی استفاده نمی کنند؟ اول این که در تجربه قطعی اینترنت در سال ۱۳۹۸، پلت فرم ها نتوانستند ترافیک را تحمل کنند و گاهی از دسترس خارج می شدند. ضمن این که مردم، تعدادی از پلتفرم های ایرانی را به برخی از نهادها منتسب می دانند، اما بطورمثال از تاکسی های اینترنتی استفاده می نمایند، چونکه خدمات خوبی ارائه می دهند.
خدمات خوب باشد، مردم استقبال می کنند
وی ادامه داد: از جانب دیگر مسئولان می خواهند ظرف هشت ماه پلت فرم ایرانی مشابه اینستاگرام را فعال و رایج کنند که امکان آن نیست و اساسا کیفیت خوبی نخواهد داشت. این در حالیست که ممکنست با گذشت زمان اگر پلتفرمی خدمات خوبی عرضه نماید، مردم از آن استقبال کنند؛ همانطور که هم اکنون از تعدادی از اپلیکیشن های مسیریابی داخلی استقبال شده است.
سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی با اشاره به وجود بیش از ۴۰ میلیون کاربر اینستاگرام در ایران اظهار نمود: تکلیف مردمی که در این شرایط اقتصادی به اینستاگرام پناه آورده اند چیست؟ خیلی از مردم هم اکنون راه دیگری برای معاش ندارد و مسئولان باید پاسخ دهند که می خواهند برای این افراد چه کنند و این افراد پس از قطع شدن اینستاگرام باید به کجا بروند؟
البته بگفته وی در قدم بعدی وب سایت ها نیز به مشکل برمی خورند، چونکه بسیاری از ورودی ها از شبکه های اجتماعی و اینستاگرام است که اگر اینها محدود شود، ترافیک کم و سرمایه گذاری سالهای قبل از بین خواهد رفت.
الفت نسب با اعلان اینکه ما سینه چاک خارجی ها نیستیم، اشاره کرد: در این شرایط اقتصادی این طرح، بدترین طرح است؛ مخصوصاً با توجه به این که دولت درحال تغییر است. همین حالا بخش خصوصی می گوید که با این طرح مشکل دارد و پس از تصویب طرح با دولت جدید سر و کار دارد. البته تبلیغات رییس جمهور بعدی نشان می داد ایشان با محدودیت مخالف است.
وی ادامه داد: طرح حکمرانی بر فضای مجازی خوب است، اما این طرح باید اصلاح گردد. بخش خصوصی باید در آن مشارکت کند و نماینده داشته باشد؛ نه اینکه فقط نظر سازمان نظام صنفی که رییس آن از طرف رییس جمهور انتخاب می شود پرسیده شود.
مردم باید انتخاب کنند
این مقام صنفی اصرار کرد که برای حکمرانی بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای مردم و اینکه با روح و روان آنها بازی شود، باید در یک بازه زمانی مناسب از پلت فرم های داخلی حمایت کنند. برای مثال می خواهند بجای گوگل، موتور جست وجوی داخلی را قرار دهند که تجربه نشان میدهد جوابگوی ترافیک بالا نیست؛ بدین سبب در این شرایط باید گوگل فعال باشد و در کنار آن از موتورهای جست وجوی داخلی حمایت شود. البته این حمایت نباید فقط مالی باشد، بلکه باید زیرساخت ها فراهم و فرهنگسازی شود و در نهایت اجازه دهیم مردم انتخاب کنند.
چه تعداد کسب وکار در اینستاگرام فعال اند؟
وی همین طور در پاسخ به سوالی درباره تعداد کسب و کارهای فعال در اینستاگرام، اظهار نمود: آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد، اما تخمین ها می گوید پیش از شیوع ویروس کرونا ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار فروشنده در اینستاگرام فعال بودند، اما پس از کرونا این رقم به بالای ۳۰۰ هزار نفر رسیده و حتی رقم یک میلیون نفر هم مطرح گردیده است، اما این رقم ۳۰۰ هزار نفر به نظر منطقی تر می رسد. باید به این نکته توجه گردد که این صفحات به طور معمول چند نفری فعالیت می نمایند و خانواده هم دارند؛ بدین سبب جمعیت قابل توجهی هستند.
الفت نسب با اعلان اینکه فعالیت ها در اینستاگرام محدود به فروش نیست بلکه بازاریابی و ارائه خدمات نیز مطرح است، اظهار داشت: افسوس می خوریم که پیش از ورود فیس بوک به ایران، کلوپ در کشور راه اندازی شده بود، ولی حالا تعطیل شده است؛ بدین سبب باید فکر نماییم که چرا این کسب وکارها تعطیل می شوند و چه حمایت هایی انجام شده است؟
سهم خرده فروشی آنلاین فقط ۳.۲ درصد
بگفته وی اگر مجلس دغدغه تجارت الکترونیک دارد باید به این نکته توجه کند که حجم خرده فروشی آنلاین در ایران هم اکنون ۳.۲ درصد از حجم کل خرده فروشی در کشور است. این در حالیست که این رقم در ترکیه ۸ درصد و در چین ۴۴ درصد است. بر این اساس می توان از بخش خصوصی مشورت گرفت که چه اقدامات و قوانینی لازم است تا حداقل به وضعیت ترکیه برسیم. همین طور سال ها این مساله مطرح شده که قانون تجارت الکترونیک در کشور مربوط به سال ۱۳۸۲ است که حتی گوشی هوشمند در کشور وجود نداشته و باید اصلاح گردد اما تا حالا اقدامی برای آن انجام نشده است.
حتی در عراق نمی توانیم حساب بانکی باز کنیم!
سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی با اعلان اینکه مسئولان مدام چین، ترکیه، هند و کشورهای مشابه را مثال می زنند، اشاره کرد: باید به این نکته توجه گردد که این کشورها با سایر کشورهای جهان مراوده دارند، اما ما حتی نمی توانیم در کشور عراق که کشور دوست و همسایه است و برخی جوانان ایرانی در آنجا شهید مدافع حرم شده اند، برای توسعه کسب وکار خود حساب بانکی باز نماییم.
وی با اعلان اینکه از جانب دیگر تولیدکنندگان با برخی تحریم های داخلی و مشکلات مالیاتی مواجهند، اظهار داشت: حالا زمانی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه و دولت درحال تغییر است، نمایندگان مجلس دست روی چنین طرحی گذاشتند و بدتر این که آنرا اصل ۸۵ کردند.
این مقام صنفی همین طور از تصویب این طرح در زمانی که رییس مجلس به سوریه سفر کرده بود و برخی دیگر از نمایندگان مخالف این طرح نیز در مجلس حضور نداشتند، از تصویب آن ابراز تاسف کرد و اظهار داشت: نمایندگانی که به این طرح رای دادند باید در مقابل وجدان خود پاسخگو باشند؛ چونکه هم بین نمایندگان و هم بین اقشار مختلف مردم به اجرای این طرح به شکلی که نوشته شده نقد وجود دارد. نمایندگان ادعا می کنند ۲۰۰۰ ساعت برای طراحی این طرح وقت گذاشته شده، اما معین نیست چرا بخش خصوصی از آن باخبر نشده است.
شورای نگهبان صدای ما را بشنود
او در آخر ابراز امیدواری کرد که در اجرای این طرح تجدید نظر شود و اظهار داشت: بخش خصوصی و هرکس دیگری که می تواند، باید در مطالبه رد و نقد این طرح اقدام نماید. امیدواریم شورای نگهبان صدای بخش خصوصی و مردم را بشنود.
طرح "صیانت کاربران در فضای مجازی" چیست؟
در طرح "صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی" که حالا با نام "صیانت کاربران در فضای مجازی" شناخته می شود، کمیسیون عالی تنظیم مقررات که بر طبق مصوبه جلسه هشتم شورای عالی فضای مجازی بوجود آمد، بمنظور اجرای مصوبات این شورا و قوانین مربوط به عنوان مرجع تنظیم مقررات خدمات پایه کاربردی، خدمات ارتباطاتی و فناوری اطلاعات شناخته شده که در ترکیب این کمیسیون در کنار نهادهای مرتبط نهادهایی همچون سازمان صدا و سیما، وزیر اطلاعات، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی انتظامی دیده می شود.
همین طور در ماده ۱۱ طرح صیانت، بر صدور مجوز بر فعالیت خدمات اثرگذار پایه کاربردی بومی، داخلی و خارجی تاکید شده و در تبصره ۱ آن آمده است: "عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون است".
اما بگفته یک حقوقدان فضای مجازی، شرکت های خارجی چندملیتی با کشوری مانند ایران با وجود تحریم های مالی و حقوق بشری همکاری نمی کنند و از جانب دیگر، پیامرسان ها و موتورهای جست وجوی بومی نشان داده که ما تجربه موفقی برای فراهم کردن زیرساخت های لازم را در این عرصه نداریم.



1400/05/09
09:55:19
5.0 / 5
493
تگهای خبر: آنلاین , اپل , اپلیكیشن , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی