پژوهشگر حكمرانی فضای مجازی:

کشور گرفتار بیماری فناوری شیفتگی و حکمرانی هراسی است

کشور گرفتار بیماری فناوری شیفتگی و حکمرانی هراسی است یک پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی با اشاره به اینکه آزاد و دموکراتیک بودن اینترنت افسانه ای بیش نیست، اظهار داشت: متاسفانه در کشور با بیماری فناوری شیفتگی و حکمرانی هراسی مواجه هستیم.


به گزارش اچ پی به نقل از مهر، دومین نشست سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی در ایران با مبحث «ابعاد حکمرانی – سیاستی طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» توسط دانشگاه امام صادق، پژوهشگاه فضای مجازی و واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید. در این جلسه که با مدیریت محمدصادق نصراللهی عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق برگزار شد، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورایعالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست واحد الکترونیکی این دانشگاه حضور داشتند. در ابتدای این جلسه محمدصادق نصراللهی با طرح مسئله لزوم حکمرانی فضای مجازی با عنایت به تجربه ۸ سال قبل کشور در این عرصه، از حاضران در این جلسه خواست که به بررسی مبحث طرح صیانت از منظر حکمرانی و مباحث سیاسی و تصمیم سازی حاکمیتی بپردازند و به این سؤال پاسخ دهند که آیا حکمرانی را ضروری می دانند و یا با عنایت به ماهیت فضای مجازی آنرا غیر ممکن و یا ممتنع تلقی می کنند. در این نشست حاضران به نقاط قوت و ضعف طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی از منظر حکمرانی پرداختند و این که در صورت اجرای این طرح، چه آینده ای را میتوان برای کشور ترسیم کرد. بی سوادی در حکمرانی فضای مجازی گریبانگیر طرح صیانت عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورایعالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با تکیه بر این که در باب موضوعات در ارتباط با فضای مجازی نیازمند گفتگوهای روش مند ملی هستیم تا به یک مفاهمه جمعی برسیم، اظهار داشت: این مفاهمه می تواند مقدمه اتفاقات مثبت بعدی باشد. در غیر این صورت شاهد بروز حکمرانی فردی خواهیم بود؛ اتفاقی که طی ۸ سال قبل شاهد آن بودیم. وی با اشاره به اینکه مخالفان و موافقان طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی عموماً از بی سوادی حکمرانی فضای مجازی رنج می برند، اظهار داشت: ما در حوزه فضای مجازی در طلیعه استعمار هستیم چون که با آن آشنا نیستیم. این پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی با تکیه بر این که در فضای مجازی شاهد قدرت گرفتن ذی نفعان خارج از حاکمیت هستیم، افزود: باید ادبیات در ارتباط با حکمرانی و حاکمیت را از هم متمایز کرد. وی با اشاره به اینکه در ادبیات حکمرانی ملزم نیستیم که به آخرین ویرایش بانک جهانی در خصوص «حکمرانی خوب» تن دهیم، افزود: به کار بردن واژه «حکمرانی خوب» نباید ما را به اشتباه بیاندازد. چون که این واژه پس از سیاست های معروف به اجماع واشنگتن و کوشش برای کوچک سازی و تضعیف کشورهای درحال توسعه، باب شده است. بنابراین نباید از مفهوم حکمرانی به «حکمرانی خوب» سقوط آزاد داشته باشیم. نجف پور افزود: مشکل ما در باب فضای مجازی و فناوری اطلاعات این است که ناخودآگاه کلماتی را به زبان می آوریم که عمق مفهومی آنرا نشناخته ایم. به علت این ناآشنایی است که اغلب، فضای مجازی را با فناوری اطلاعات و ارتباطات یکسان تلقی می کنند. دبیر شورایعالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با تکیه بر این که مدل مفهومی فضای مجازی را نباید فقط به شکل مهندسی دید، اضافه کرد: فضای مجازی در ساده ترین مفهوم یک جامعه و عرصه دوم زندگی به حساب می آید و هر نظام سیاسی با هر مدل حاکمیتی، بر مبنای بدیهیات عقلی ناچار است که به سمت حکمرانی این فضا حرکت نماید. کشور با بیماری «فناوری شیفتگی» و «حکمرانی هراسی» مواجه است وی اظهار داشت: متأسفانه در کشور علاوه بر بی سوادی در مورد مبحث حکمرانی، با بیماری «فناوری شیفتگی» هم مواجه هستیم. «فناوری هراسی» و «فناوری شیفتگی» هر دو دو روی سکه فناوری ناشناختگی هستند. نجف پور افزود: بیماری بعدی که کشور با آن مواجه می باشد در ارتباط با «حکمرانی هراسی» است و فکر می نماییم هر گونه اعمال حاکمیت نگران کننده است و باید از آن عبور کرد. وی اظهار داشت: برای حل خیلی از چالش ها و تنش های موجود در طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی، ابتدا بهتر است به چند سوال جدی پاسخ دهیم و آنرا اثبات کنیم؛ در خصوص این که آیا در جامعه ایرانی نیازمند حکمرانی در فضای مجازی و یا حکمرانی با و از راه فضای مجازی هستیم یا خیر؟ و این که آیا لازم به ورود کشور با رویکرد سیاستی در این حوزه هستیم یا خیر؟ این پژوهشگر فضای مجازی ضمن اشاره به این که در عرصه فضای مجازی متأسفانه کشور با چند افسانه روبرو شده است، تصریح کرد: آزاد و دموکراتیک بودن اینترنت افسانه ای بیش نیست؛ تمام کسانی که از الگوریتم، پلت فرم و حکمرانی صحبت می کنند هم به این نکته اذعان دارند که بی طرفی در این فضا یک افسانه است؛ کما این که شاهد می باشیم که پلتفرمی مانند اینستاگرام به خود اجازه می دهد که انتشار محتوای کاربران ایرانی را با رویکرد خود تنظیم و رگولاتوری کند. پس باید قبول نماییم که نبود حکمرانی در فضای مجازی افسانه است و تا وقتی که این موضوعات شفاف نشود نمی توان از مشکلات عبور کرد. وی افزود: در این فضا شاهد می باشیم که حکمرانان خارجی (پلتفرم های خارجی) خارج از چارچوب کشور روی کاربران اعمال حکمرانی می کنند. نجف پور اظهار داشت: باید پذیرفت که بدون صیانت از منافع ملی، مردم را به سمت پلت فرم های خارجی سوق می دهیم. وظیفه حاکمیت این است که امکان تحقق آزادی مردم را فراهم آورد اما تحقق دموکراسی شرایط دارد. وی ضمن اشاره به این که سوق دادن مردم به سمت پلت فرم خارجی و عدم اخطار درباره آن، اشتباهی کلان است، خاطرنشان کرد: کسانی که از پلت فرم بومی و تحقق حکمرانی فضای مجازی حرف می زنند به دنبال ایجاد ساختاری روشمند هستند تا حقوق اقشار جامعه در آن محفوظ شود. عدم پیشبرد اهداف شورایعالی فضای مجازی به علت منافع حزبی نجف پور با اشاره به اینکه ما در سربالایی مدرنیته قرار داریم و نباید به عقب بازگردیم و نه تن به تمدن دنیای غرب دهیم، افزود: خوشبختانه با تدبیر رهبری، نطفه اولیه مشارکت ذی نفعان در مدیریت اینترنت پایه گذاری شد و شورایعالی فضای مجازی در جهت این تدبیر شکل گرفت. اما متأسفانه در ۸ سال قبل این حکمرانی شورایی در ابعاد مختلف تبدیل به حکومت تک بعدی و پیشبرد منویات دولت شد. وی اظهار داشت: شورایعالی فضای مجازی به درستی تشکیل نشد و روال مناسبی را طی نکرد و دستگاه ها هم مصوبات شورا را اجرا نکردند. دلیل آن هم باز می گردد به این که عده ای منافع ملی را فدای منافع حزبی و گروهی کرده اند. عده ای به دنبال این بودند که به دور از دسترسی نظارت و کنترل دستگاههای نظارتی، فضای سیاسی مطلوب خویش را پیش ببرند. نجف پور با اشاره به اینکه به علت این نگرش بود که تلگرام در کشور فیلتر شد اما بعد از آن تلاشی برای پیشگیری از فروش ابزارهای فیلترشکن صورت نگرفت، افزود: به علت این نگرش است که وزرا و مجلسیان در توئیتری حضور دارند که فیلتر است. وی تصریح کرد: به صورت کل اولویت منافع حزبی بر منافع ملی ریشه اصلی عدم پیشبرد اهداف شورایعالی فضای مجازی بوده است. دبیر شورایعالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به این که سیاست گذاری کلان، سیاست گذاری تقنینی و سیاست گذاری اجرایی باید از هم تفکیک شوند، تصریح کرد: در طرح صیانت، مجلس تلاش کرده در سیاست گذاری تقنینی ورود کند و این اقدام قابل دفاع است. نیازمند کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس هستیم وی اظهار داشت: ما از آغاز شروع به کار مجلس یازدهم گفته ایم که جای خالی کمیسیون تخصصی فضای مجازی که نگاه کلان به معماری فضای مجازی داشته باشد و در جهت مصوبات شورایعالی فضای مجازی مبادرت به قانونگذاری و سیاست گذاری تقنینی کند احساس می شود اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد. نجف پور خاطرنشان کرد: طرح صیانت توسط برخی رسانه های روشنفکر به معنای قطع اینترنت مطرح و بازنمایی شد و بنابراین توده مردم که حتی یک بند از طرح را ندیده اند فکر کردند که اینترنت مقرر است قطع شود. به همین علت است که معتقدم توده جامعه ما در بعد حکمرانانه فضای مجازی، سواد کافی وجود ندارد. حتی این کم سوادی و ضعف در معلومات حکمرانی در بین مسؤلان دولتی و مجلسیان هم دیده می شود. وی ضمن اشاره به این که صحبت از بی اعتمادی مردم به خدمات بومی مانند پیام رسان های داخلی تنها یک پروپاگاندا است، اظهار داشت: بعد از فیلتر شدن تلگرام یک نظرسنجی توسط مرکز پژوهش های مجلس انجام شد که در آن تنها یک نهم از مخاطبان جهت استفاده از پیام رسان های بومی نگران امنیت بودند و مابقی به دنبال سرویس خوب بودند که به پیام رسان های خارجی رجوع می کردند. نجف پور تصریح کرد: ما با دنیا قهر نیستیم؛ بلکه به دنبال داشتن هویت اصیل ایرانی در فضای مجازی هستیم.

1400/06/17
12:10:06
5.0 / 5
693
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , اینترنت , اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی