عوارض بازی های خارجی، از كیفیت داخل نمی كاهد

عوارض بازی های خارجی، از كیفیت داخل نمی كاهد اچ پی: یك بازی ساز دریافت عوارض از بازی های خارجی را كمك به حوزه گیم داخلی دانست و اظهار داشت: عوارض هیچ تاثیری در كیفیت بازی داخلی ندارد و رقابت همچنان وجود دارد. بازی خارجی به هر حال وارد كشور می گردد و با پرداخت عوارض تنها ۱۰ درصد از سودش كم می شود، از طرفی قرار نیست پولی به بازی ساز داده شود و حمایت ها در قالب زیرساخت و تقویت سرور بازی هاست.


حمزه آزاد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه در سال های گذشته بازی سازی در كشور به سمتی رفته كه دیگر نمی توان بازی كامپیوتری تولید كرد، اظهار داشت: بنابراین بازی سازها به سمت بازی های موبایلی روی آورده اند. ماركت های مطرح مانند كافه بازار در كشور وجود دارند كه بازی های خانگی را به صورت فارسی شده در ماركت شان قرار می دهند. این ماركت ها حتی گاهی بازی های پرفروش را به صورت انحصاری منتشر نموده و به ناشران دیگر اجازه انتشار نمی دهند. این بازی های فارسی شده خیلی راحت وارد كشور شده و ماركت ها سود خوبی از آن ها می برند بدون آنكه عوارضی بپردازند.

وی با اشاره به اینكه نظارتی برروی انتشار بازی های موبایلی پیش از انتشار وجود ندارد اضافه كرد: زمانی كه یك بازی منتشر می شود، اگر مشكلی داشته باشد، به آن ها تذكر داده شده و بازی را اصلاح می كنند اما این قانون كه در بنیاد ملی بازی های كامپیوتری وجود دارد به صورت مدون اجرایی نمی گردد.

این بازی ساز با اشاره به طرح دریافت عوارض از بازی های خارجی اظهار نمود: این طرح سبب می گردد عوارض از بازی های خارجی وارد صندوقی شده و به صنعت گیم ایران از لحاظ كارهای زیرساختی، صادرات و تبلیغات بازی ها كمك نماید. هم اكنون بازی های ایرانی در شرایط نابرابری قرار دارند، آنها تریبونی ندارد و حتی صداوسیما هم برای معرفی بازی ها پول دریافت كرده و سخت گیرانه برخورد می كند. در حالیكه بازی خارجی خیلی راحت در ایران منتشر می شود، آن ها پرداخت ریالی دارند و در صداوسیما هم تبلیغ می شوند.

آزاد، كافه بازار را اصلی ترین ماركت آنلاین ایران در بازی موبایلی دانست و اظهار داشت: بازی خارجی به محض انتشار در صفحه اول كافه بازار قرار می گیرد، زیرا برروی این بازی كار شده و سود بیشتری هم برای بازار دارد. با دریافت عوارض، شفاف سازی مالی هم انجام می گردد و این عوارض به زیرساخت تبلیغات بازی های ایرانی كمك می نماید و سبب می گردد بازی ایرانی خویش را نشان دهد. كشورهایی مانند هند، ژاپن و كره، هر كدام قوانینی دارند و برخی حتی تا چند سال واردات بعضی از بازی ها و كنسول ها را به كشور بسته اند تا صنعت داخلی شان شكل گیرد.

گران شدن بازی ها با دریافت عوارض، جوسازی است

این بازی ساز مبحث فیلتر بازی های خارجی را جوسازی ماركت ها دانست و بیان كرد: اینكه اعلام شده بود مقرر است بازی ها فیلتر و یا گران شوند، جوسازی ماركت هاست و اصلا صحت ندارد. وقتی یك محصول می خواهد در كشور منتشر شود، باید طبق قوانین كشور باشد. ما هم در جمهوری اسلامی قوانینی داریم كه باید رعایت شوند. موارد نامناسبی در كافه بازار بوده كه با تذكرات زیاد اصلاح شده است.

آزاد در پاسخ به اینكه آیا مصرف كننده عوارض بازی های خارجی را می پردازد، اظهار داشت: عوارض بازی های خارجی یا باید از ناشر بازی گرفته شود یا از ماركت ها و مصرف كننده نباید آن را بپردازد. این بازی ها با مقرراتی در كشورها منتشر می شوند و مالیات می پردازند. ناشر بازی یا ماركت باید این هزینه را بدهد كه یك امتیاز مثبت برای تولیدكننده داخلی است. زیرا سرمایه گذار اگر بداند یك سری قوانین و امتیاز مثبت برای بازی های داخلی وجود دارد، برای سرمایه گذاری رغبت می كند.

وی عوارض دریافت شده را كمكی به حوزه گیم داخلی دانست و اظهار داشت: ما نمی گوییم این پول در تولید هزینه شود اما با دریافت عوارض خیال بازی ساز راحت است كه اگر یك بازی خوب بسازد، می تواند درباره آن اطلاع رسانی كند و انتشار خارج از كشور هم داشته باشد. هم اكنون كشور ما در موقعیت حساسی قرار دارد و به علت تحریم ها نمی توانیم بازی های ایرانی را با پرداخت دلاری در ماركت های خارجی مانند گوگل پلی و اپ استور منتشر نماییم اما خارجی ها به راحتی این كار را در ایران انجام می دهند. ازاین رو باید شرایطی در نظر گرفته شود كه بتوان از بازی های داخلی برای صادرات و تجاری سازی دیده شدن حمایت كرد.

این بازی ساز با اشاره به اینكه كسی كه از ماركت داخلی و ریالی پرداخت می كند به سمت ماركت خارجی نمی رود، توضیح داد: برای ماركت خارجی باید كارت هدیه (gift card) داشت و دردسرهایی وجود دارد. همینطور با بررسی بازی ها در ماركت ایرانی درمی یابیم كه این بازی ها با دلار ارزان تر منتشر می شوند و این خودخواهی است كه ناشر بخواهد هزینه عوارض به گیمرها تحمیل كند. ناشرها و ماركت ها در دنیا یكسری وظایف دارند و اینكه بخواهند بازی را گران تر از گوگل پلی بدهند، خلاف است. پرداخت عوارض باید بعنوان یك فرهنگ در كشور جا بیفتد. از طرفی اگر ناشران نخواهند پرداخت عوارض را بر عهده بگیرند، ضرر می كنند زیرا كاربر كمتری جذب آنها می گردد.

آزاد در پاسخ به اینكه آیا پرداخت عوارض از بازی های خارجی امكان رقابت بازی های داخلی را كم نمی كند، اظهار داشت: عوارض هیچ تاثیری در كیفیت بازی داخلی ندارد و رقابت همچنان وجود دارد. بازی خارجی به هر حال وارد كشور می گردد و با پرداخت عوارض تنها ۱۰ درصد از سودش كم می گردد اما انحلال این طرح سبب می گردد سود ماركت ها بیشتر شود. از طرفی قرار نیست پولی به بازی ساز داده شود و حمایت ها در قالب زیرساخت و تقویت سرور بازی هاست.

وی همینطور تصریح كرد: هم اكنون ردیف مشخصی برای گیم ایران وجود ندارد و بازی سازی دارای یك رسانه رسمی نیست. البته ما در حال تشكیل تشكل خانه بازی سازان هستیم و اساسنامه آن در حال تنظیم است كه تشكل های بازی ساز و مطالبات آنها از این طریق و با تعاملاتی كه با بنیاد بازی های كامپیوتری صورت می گیرد، پیگیری شود. همینطور نظارت برای هزینه كرد عوارض هم توسط این تشكل كه مجموع فعالان بازی ساز و افراد حقیقی در آن حضور دارند، صورت گیرد.




1396/10/22
22:34:51
5.0 / 5
5256
تگهای خبر: بازی , تولید , گوگل , موبایل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی