در جنگ اتمی این هواپیما خطرناک ترین پرنده آسمان است نه جنگنده های پنهان کار

در جنگ اتمی این هواپیما خطرناک ترین پرنده آسمان است نه جنگنده های پنهان کار به گزارش اچ پی، روزیاتو نوشت: هواپیمای C - ۱۳۰ بعنوان یک سوخت رسان هوابرد عمل کرده، نیروهای عملیات ویژه را به باندهای پروازی در دور دست می رساند و حتی با یک هویتزر بزرگ ۱۰۵ میلی متری که از کناره آن آویزان است، بر فراز مناطق جنگی می چرخد. در طول تنش های هسته ای فزاینده دوران جنگ سرد، C - ۱۳۰ وارد مهم ترین نقش خود شد.


این زمانی بود که نیروی دریایی ایالات متحده در ابتدا چهار اسکادران C – ۱۳۰ را به سیستم های ارتباطی پیشرفته ای مجهز کرد تا پیام ها را بین رهبران نظامی و زیردریایی های حامل موشک بالستیک کلاس اوهایو که در سکوت در اعماق اقیانوس پرسه می زدند و اغلب زرادخانه های هسته ای آمریکا را به خود اختصاص داده بودند، منتقل کند. این مأموریت با نام TACAMO تضمین می کرد که فرامین کلیدی پرتاب هسته ای که پیام های اقدام اضطراری یا EAM نامیده می شوند، در صورت یک حمله هسته ای به زیرمجموعه ها خواهند رسید.
به جای ارتباطات رادیویی مدرن، TACAMO به پخش رادیویی با فرکانس بسیار پایین (VLF) متوسل می شد، فناوری که حدودا ۱۰۰ سال بود وجود داشت. فرکانس های پایین بهتر از هر فرکانس دیگری به آب دریا نفوذ می کردند و در محدوده های باورنکردنی کار می کردند. یک هواپیمای واحد می تواند پیام های اضطراری را به زیردریایی هایی برساند که در هر نقطه ای از اقیانوس پنهان شده اند، حتی در شرایط عواقب وحشتناک انفجار هسته ای. بعد از موفقیت آمیز بودن چهار هواپیمای TACAMO، نیروی دریایی این برنامه را گسترش داد و سیستم های ارتباطی VLF را برای همیشه در هشت هواپیمای C – ۱۳۰ نصب کرد که سپس EC – ۱۳۰ نامیده شدند.
در دهه ۱۹۸۰، بوئینگ ۷۰۷ مأموریت TACAMO را بر عهده گرفت و لقب غیررسمی “هواپیمای روز قیامت” را برای مأموریت دشوار و قیامت گونه خود به دست آورد. اما با به پایان رسیدن عمر خدمتی ۷۰۷ و افزایش ریسک فاجعه هسته ای، نیروی دریایی آمریکا به اسب جنگی خود یعنی C – ۱۳۰ باز خواهد گشت تا حیاتی ترین و بزرگ ترین مأموریت خویش را انجام دهد. هواپیمای جدید که انتظار می رود در سال ۲۰۲۸ وارد خدمت شود، شبیه به هرکولس قدیمی است، اما برای عصر جدیدی از درگیری های هسته ای مجهز می گردد.


تنش های شدید آمریکا با روسیه و چین و همینطور جنگ در اکراین، هیات علمی و امنیتی Bulletin of the Atomic Scientists را بر آن داشت تا «ساعت اتمی» خویش را کمی به نیمه شب نزدیک تر کند، که نشان می داد چقدر به جنگ هسته ای نزدیک هستیم. در ماه ژانویه، اعضای این گروه اخطار دادند که جهان حالا در نزدیک ترین فاصله با فاجعه ای جهانی است که تابحال رخ داده است.
بیشتر بخوانید:
چه بر سر استیو جابز جوان آمد؟/ خبری که دنیای فناوری را تکان داد قدرتمندتر از این موشک وجود ندارد/ پرتاب قوی ترین راکت تاریخ/ عکس در بحبوحه آن نگرانی های فزاینده هسته ای، وقتی لاکهید مارتین تصویری از هواپیمای EC – ۱۳۰ J TACAMO را منتشر نمود که به رنگ خاکستری مخصوص نیروی دریایی و با کابل های فرستنده رادیویی VLF پشت دم دیده می شد، جهان نخستین تصویر خویش را از این هواپیمای روز قیامت به چشم دید. در حالیکه نمای بیرونی هواپیمای جدید شباهت زیادی به نسل قبلی خود در دهه ۱۹۶۰ دارد، فضای داخلی بازسازی شده آن مستقیماً متعلق به قرن ۲۱ است. خلبانان نمایشگرهای هدآپ سازگار با دید در شب (HUD) دریافت خواهند کرد که سرعت هوا و ارتفاع را در میدان دید آنها نمایش می دهد. یک نمایش نقشه دیجیتال در مرکز کابین خلبان، موقعیت هواپیما را نشان داده است که توسط دو سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) و یک سیستم ناوبری اینرسی (INS)، در صورتیکه دشمن دسترسی هواپیما به ماهواره های GPS را قطع کند، تغذیه می شود.
در سال ۱۹۶۳، زمانیکه C – ۱۳۰ برای نخستین بار برای مأموریت TACAMO سفارش داده شد، این هواپیما حامل فرستنده های VLF و آرایه های آنتن در ون هایی بود که به فضای بار هواپیما منتقل می شدند. تنها در عرض چند سال، نیروی دریایی برای همیشه سیستم های VLF را به هشت C – ۱۳۰ متصل کرد که در نهایت به C-130Q معروف شدند.
خیلی از ارتقاها در دهه ۱۹۷۰ – مانند یک تقویت کننده قدرت فرکانس جدید برای افزایش دامنه سیگنال رادیویی و یک قرقره با سرعت بالا برای استقرار و جمع کردن آنتن ها مانند یک چوب ماهیگیری غول پیکر – این TACAMO C-130Qها را تا دهه ۱۹۸۰ موثر و مدرن نگه داشت. اما با نزدیک شدن به انتهای عمر این هواپیماها به علت فرسودگی و قدیمی شدن، نیروی دریایی به سراغ هواپیماهای مسافربری ۷۰۷ ساخت بوئینگ رفت تا وظایف TACAMO را بر عهده بگیرد.
۱۶ جت نهایی که تابحال از خط تولید قدیمی ۷۰۷ بوئینگ خارج شده اند، نام جدیدی داشتند: E-6 Mercury TACAMO. این جت ها در حداکثر ارتفاع، برد سوخت گیری، سرعت و ظرفیت بار عملکرد بهتری نسبت به C-130Q داشتند. به لطف سیستم های مقاوم شده در مقابل پالس های الکترومغناطیس، حتی پالس الکترومغناطیسی ناشی از انفجار هسته ای هم نمی تواند Mercury را از فعالیت خارج کند.
با این وجود، E – ۶ مجهز به موتور جت می تواند تنها در باندهای مسطح و تمیز و خالی از هر گونه سنگ و شن و مانع کوچکی پرواز کرده و فرود بیاید. از طرفی، ت C – ۱۳۰ بعنوان “تانکی در محیط های مملو از اجسام خارجی” شناخته می شود، توانمندی که تعداد پایگاه هایی که این هواپیماها می توانند از آنها استفاده نمایند را زیاد می کند.
مزیت دیگر: بدنه محکم و موتورهای قدرتمند C – ۱۳۰ به آن اجازه می دهد تا در شرایط سخت و حتی بعد از تحمل صدمه های شدید کار کند.
همینطور C-130J به صورت قابل توجهی ارزان تر از E – ۶ است. بوئینگ در سال ۱۹۹۱ تولید ۷۰۷ را متوقف کرد و خیلی از قطعات نسخه های آخر به نیروی دریایی رسید. این جت ها حالا بیشتر از ۳۰ سال قدمت دارند؛ با قطعات یدکی اندک، که در هوا نگه داشتن آنها را به چالشی گران قیمت تبدیل می کند. از طرفی، C – ۱۳۰ یکی از پراستفاده ترین هواپیماهای ترابری روی کره زمین است که بیشتر از ۲۵۰۰ فروند از آن توسط ۶۳ کشور سفارش داده شده یا به آنها تحویل داده شده است.
بعد از آزمایش های اولیه، نیروی دریایی در آوریل ۲۰۲۳ به لاکهید مارتین ۶۲.۲ میلیون دلار برای توسعه بیشتر مفهوم EC – ۱۳۰ J اهدا کرد. اگر همه چیز خوب پیش برود، این شرکت سه هواپیما در سال ۲۰۲۷ و شش هواپیمای دیگر EC – ۱۳۰ J را در سال بعد تحویل خواهد داد. این احتمال وجود دارد که این هواپیماهای جدید تا سال ۲۰۳۸ در کنار E-6 Mercury قرار بگیرند که به آنها زمان کافی برای از بین بردن هرگونه نقطه ضعف در برنامه را بدهند.
C – ۱۳۰ که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ به پرواز درآمد، بیشتر از هر هواپیمای نظامی دیگری در تاریخ در آسمان ها اوج گرفته است. در عصر جنگنده های پنهانکار، هواپیماهای بدون سرنشین با هدایت هوش مصنوعی و موشک های مافوق صوت، C – ۱۳۰ و آنتن رادیویی بلند آن یک بازگشت به عقب عجیب است. اگر روزی جنگ هسته ای درگیرد، این یک جت جنگنده جدید پنهانکار نخواهد بود که در انتها به پرواز در می آید.
۵۸۵۸



منبع:

1402/08/28
11:52:39
5.0 / 5
226
تگهای خبر: آزمایش , ارتباطات , تولید , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی