سرعت اینترنت کدام اپراتورها بهتر است میزان قطعی سرویس صوت و داده
به گزارش اچ پی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آخرین آمار کیفیت شبکه ثابت و سیار را در زمستان سال 1403 بررسی کرد.
به گزارش اچ پی به نقل از مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آخرین شماره از فصلنامه این سازمان، گزارش شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با زمستان ۱۴۰۳ را منتشر نموده است که بر مبنای داده های ارائه شده در این گزارش آماری زمان رفت و برگشت بسته ها، بعنوان یکی از معیارهای کلیدی برای ارزیابی کیفیت اتصال شبکه ها بصورت جداگانه برای دو نوع شبکه ثابت و سیار ارائه شده است.
بر اساس داده ها، شبکه های ثابت در سطح داخلی (با ۱۹.۶۸ میلی ثانیه) عملکرد بهتری نسبت به شبکه های سیار (با ۳۶.۳۷ میلی ثانیه) دارند. همچنین، در سطح بین المللی، شبکه های ثابت و سیار به ترتیب با ۷۵.۵۲ و۹۶.۶۲ میلی ثانیه عملکردی ضعیف تر از شبکه های داخلی خود دارند.
نرخ تأخیر متغیر (Jitter)
نوسانات تأخیر ارسال و دریافت بسته ها یا «Jitter» یکی دیگر از شاخصهای حیاتی می باشد که مستقیماً بر کیفیت خدمات و تجربه کاربری تأثیر می گذارد. طبق داده های ارائه شده در این گزارش، شبکه های ثابت داخلی با ۰.۹۸ میلی ثانیه کمتر از شبکه های سیار داخلی (۸.۳۸ میلی ثانیه) کارآمدی بهتری دارند. در سطح بین المللی هم شاهد افزایش تأخیر هستیم که بر تجربه کاربران ایرانی در استفاده از خدمات اینترنت بین المللی اثرگذار است.
قطعی و برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی و داده
در گزارش فصلنامه آماری شاخصهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، میزان قطعی سرویس و برقراری موفقیت آمیز خدمات داده و صوت در شبکه های مختلف به تفصیل ارائه شده است. در زمستان ۱۴۰۳، شبکه های مختلف اپراتورهای ایرانی بصورت جداگانه عملکرد خودرا در حوزه قطعی سرویس و برقراری موفقیت آمیز ارزیابی کرده اند.
همراه اول:
میزان قطعی سرویس صوتی همراه اول با فناوری ۲G برابر با ۰.۴۱ درصد گزارش شده و میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی ۹۸.۵۶ درصد است.
در فناوری ۳G، میزان قطعی سرویس صوتی برابر با ۰.۱۳ درصد بوده و میزان برقراری موفقیت آمی ۹۹.۷۸ درصد گزارش شده است.
در بخش سرویس داده هم میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس همراه اول در فناوری های ۳G و ۴G به ترتیب ۹۹.۰۸ و ۹۹.۷ درصد و میزان قطعی ۰.۰.۲۸ و ۰.۲۴ اعلام شده است.
ایرانسل:
در فناوری ۲G، میزان قطعی سرویس صوتی ایرانسل برابر با ۰.۴۹ درصد و میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی ۹۷.۹ درصد است.
همچنین در فناوری ۳G هم میزان قطعی سرویس ۰.۲۲ درصد و برقراری موفقیت آمیز ۹۹.۵۵ درصد گزارش شده است.
دومین اپراتور بزرگ همراه کشور در قسمت سرویس داده هم در فناوری های ۳G و ۴G به ترتیب ۹۷.۸۲ و ۹۹.۶۷ درصد برقراری موفقیت آمیز و ۰.۵ و۰.۱۴ درصد قطع سرویس به ثبت رسانده است.
رایتل:
میزان قطعی سرویس صوتی رایتل که مبتنی بر تکنولوژی ۳G است، ۰.۵۴ درصد و میزان برقراری موفقیت آمیز آن ۹۹.۵۴ درصد گزارش شده است.
سرویس داده رایتل هم با فناوری های ۳G و ۴G به ترتیب ۹۸.۹۶و ۹۹.۶۲ درصد برقراری موفقیت آمیز و ۰.۵۴ و ۰.۱۴ درصد قطعی تجربه کرده است.
طبق آمار ارائه شده در گزارش فصلنامه آماری رگولاتوری، سرعت انتقال داده در شبکه های مختلف در زمستان ۱۴۰۳ به شرح زیر است بدین سان که سرعت انتقال داده نسل سوم تلفن همراه ابتدا در همراه اول و سپس با اختلاف کمی رایتل و پس ازآن ایرانسل قرار دارد.
همچنین سرعت انتقال داده در نسل چهارم موبایل، ابتدا در رایتل و بعد از آن همراه اول و در آخر سرعت انتقال داده مشترکان ایرانسل در نسل چهارم قرار دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب