اعلام نتایج جدیدترین ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی

اعلام نتایج جدیدترین ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی به گزارش اچ پی نتایج جدیدترین ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی اعلام گردید.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، نتایج چهارمین دوره ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی در نشستی در سالن همایش برج میلاد اعلام گردید.
دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات موظف است به صورت مستمر نسبت به ارزیابی كیفیت وبگاه ها و خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی كه شناسنامه خدمات آنها به تائید سازمان اداری و استخدامی كشور رسیده است، اقدام و گزارش مربوط را به شورا ارائه نماید. دوره اول ارزیابی انتهای سال ۱۳۹۵ با ارزیابی ۶۰ دستگاه انجام شد و و نتایج حاكی از الكترونیكی شدن ۱۹ درصد از خدمات و سرویس ها بود.
دوره دوم با ارزیابی ۸۳ دستگاه در شهریورماه سال ۹۶ و با ۹ پله رشد ۲۸ درصد سرویس ها به صورت الكترونیكی عرضه شده است. دوره سوم ارزیابی با بررسی وضعیت ۹۳ انجام شد و دستگاه ها ۳۸ درصد از خدمات را به صورت الكترونیكی به شهروندان عرضه كرده اند و در آخرین دوره با بررسی وضعیت ۹۳ دستگاه شاهد رشد نسبت به دوره های قبل بوده ایم و دستگاه ها موفق شده اند ۶۰ درصد خدمات و سرویس های خویش را به صورت الكترونیكی ارائه نمایند.
شاخص های مورد ارزیابی در این دوره عبارت اند از حضور در وب، تعاملی بودن با هدف پشتیبانی و امنیت كاربر، تراكنشی بودن با هدف و كیفیت خدمت و پشتیبانی كاربر و شفافیت، مولفه یكپارچگی با هدف كیفیت سیستم و همینطور مشاركتی بودن از موراد حائز اهمیت در بررسی این دوره است.
در ابتدای این نشست، امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات - ضمن تعریف دولت الكترونیكی بعنوان دولتی كه همه دستگاه ها خدماتی را به مردم عرضه می دهند، بیان كرد: میان واژه ی دولت الكترونیكی و دولت هوشمند، تفاوت هایی وجود دارد، زمانی می توانیم یك دولت را هوشمند بنامیم كه میان اجزاء آن، یكپارچگی وجود داشته باشد و سه گام رسیدن به دولت هوشمند را داشتن زیرساخت، عرضه سرویس و شهروند دارای توانایی استفاده از سرویس هوشمند دانست.
وی در ادامه پنج گام چرخه بلوغ دولت الكترونیكی را اینگونه توضیح داد كه شامل حضور در وب، تعامل و ارتباط دو طرفه، تراكنش، یكپارچگی و مشاركتی شدن سازمان هاست.
معاون وزیر ارتباطات با بیان این كه برای بلوغ بیش تر دولت الكترونیكی، نیازمند دو خصوصیت دیگر هستیم اظهار داشت: لازم است شخصی سازی و دیجیتال دموكراسی هم به چرخه بالا افزوده شود.
وی اظهار داشت: در ارزیابی دوره چهارم، دو دستگاه هم تقاضا داشتند كه در این مرحله مورد ارزیابی قرار نگیرند كه شامل دانشكده علمی كاربردی مخابرات و پژوهشگاه فضایی می گردد.
ناظمی در پاسخ به این سوال كه این دو دستگاه در دور سوم ارزیابی هم تقاضای عدم ارزیابی داشتند، اظهار داشت: این دستگاه ها درصدد ارتقای زیرساخت هایشان هستند و بر این اساس، از ما خواستند كه در این دوره مورد ارزیابی قرار نگیرند.
هم چنین در این نشست رضا باقری اصل - معاون دولت الكترونیكی سازمان فناوری اطلاعات - وضعیت دوره چهارم ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی را ۶۰.۰۵ درصد اعلام نمود كه از ارزیابی ۹۳ دستگاه بدست آمده است.
باقری اصل درباره برنامه ارزیابی دوره پنجم اظهار داشت: در هر مرحله، بخشی از خدمات و شاخص ها به یك مرحله ای از بلوغ می رسند كه اثرگذاری خودش را در ارزیابی از دست می دهد و ما مجبوریم در هر دوره شاخص های جدیدی را مشخص كنیم؛ دو شاخص جدید كه نهایی شده است هم دیتای باز (open data) و در رابطه با خدمات دیجیتال است.
وی در ادامه اظهار داشت: دستگاه های اجرایی دقت كنند كه ما شاخص ها را به سمتی می بریم كه تاكید بر زیرساخت هایی باشد كه در این مدت بوجود آمده است. آنها می توانند امتیاز و بلوغ بیش تری را تولید كنند كه سبب تولید یك مفهموم جدید بعنوان تجربه شهروندی در جامعه می گردد كه مردم بعنوان شهروند، تجربه دولت الكترونیك را درك كنند.
به قول او، هم چنین در دوره پنجم ارزیابی، تعداد دستگاه های مورد بررسی از ۹۹ دستگاه به ۱۰۳ دستگاه افزایش خواهد یافت و امیدواریم تا پیش از آخر سال جاری، دوره بعدی ارزیابی را هم عرضه دهیم.
بنا بر اعلام، ۱۰ دستگاه برتر دولت الكترونیكی در ارزیابی چهارم به ترتیب شامل شركت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، گمرك، بنیاد شهید، بیمه مركزی، مركز توسعه تجارت الكترونیكی، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، سازمان سرمایه گذاری و كمك های اقتصادی و فنی، سازمان بنادر و دریانوردی، پست بانك هستند.
هم چنین ۱۰ دستگاهی كه ضعیف ترین عملكرد در حوزه دولت الكترونیكی را داشته اند (از آخر) شامل انستیتو پاستور، سازمان حفظ نباتات، وزارت دادگستری، سازمان حسابرسی، سازمان اكتشافات معدنی، وزارت نیرو، سازمان فنی و حرفه ای، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه هستند.
به قول باقری اصل طبق دو فاكتور شخصی سازی و دیجیتال دموكراسی، سازمان های شركت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، گمرك، سازمان سنجش آموزش كشور، سازمان سرمایه گذاری و كمك های اقتصادی و فنی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، پست بانك ایران، نهضت سوادآموزی، وزارت جهاد كشاورزی، سازمان هواشناسی كشور و بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ سازمان برتر ارزیابی شد.
ادامه دارد


1397/09/20
13:44:59
5.0 / 5
4928
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , بیمه , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی