انتقاد صریح آذری جهرمی از صداوسیما
به گزارش اچ پی وزیر ارتباطات این روزها منتقد شماره یك برخی فعالیت های صداوسیماست. وی در تازه ترین گفت وگویش آشكارا بعضی از رفتارهای صداوسیما را نقد كرده است.
به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: وزیر جوان ارتباطات را می توان مورد توجه ترین چهره دولت دانست. همین چند هفته قبل وقتی معاون دادستان كل كشور اعلام نمود كه مدعی العموم مبادرت به شكایت از محمدجواد آذری جهرمی كرده، رئیس جمهور به صورت كامل از او حمایت كرد. بعد از این ماجرا هم وزیر ارتباطات بار دیگر درحالی كه می توانست سكوت كند با عرضه گزارش های فنی درباره دستكاری آرای مردم در جشنواره صدا و سیما یك تنه وارد مسئله ای مهم شد. وی در گفتگو با همشهری اعلام نموده كه از شكایت ترس و نگرانی ندارد، حرفش را می زند و تابع قانون است. آذری جهرمی تاكید دارد عده ای تعبیرشان از شبكه ملی اطلاعات این است كه باید دور خودمان دیوار بكشیم. استقلال اما معنایش قطع ارتباط با دنیا نیست.
ماجرای دستكاری آرای مردم در نظرسنجی صدا وسیما هنوز هم جنجالی است. برخی این ماجرا را به اختلاف نظرهای شما با صداوسیما مرتبط كرده اند، آیا اختلاف نظرها در این رابطه نقش داشته است؟
مسئله این ماجرا اختلاف نظر سیاسی نیست، بحث بر سر حق الناس است. فكر می كنم كه مدیریت كلان صداوسیما یا سازمان صداوسیما هم در این مسئله خودش شاكی است. امكان دارد یك گروهی در صداوسیما اقدامی كرده باشند اما اینكه مدیریت كلان در صداوسیما چنین نیتی داشته باشد، من چنین چیزی را تابحال در این ماجرا ندیده ام و این مورد خیلی به اختلاف نظرهای ما و صداوسیما ارتباطی پیدا نمی نماید. موضوعی پیش آمده و مردم خواسته اند كه ماجرا را بررسی نماییم. چرا؟ چون بسترش فنی بوده است. ما هم چیزی كه عین واقعیت است را به مردم گزارش كرده ایم.
فارغ از این قضیه، چه اختلاف نظری میان شما و صداوسیما وجود دارد؟ در دوره ای شما در شبكه های اجتماعی از گزارش هایی كه ضد وزارت ارتباطات پخش می شد، انتقاد می كردید.
طبیعتاً ما اختلاف های كاری با مجموعه صداوسیما داریم. یكی از این اختلاف نظرها در عرصه فضایی است، چون ما معتقد نیستیم كه صداوسیما باید ماهواره بسازد و به فضا بفرستد، چراكه تشكیلاتی به اسم سازمان فضایی در كشور داریم. در دنیا هم هیچ شبكه تلویزیونی نداریم كه خودش ماهواره ساخته باشد. اعتباراتی كه به صداوسیما داده می شود، به صورت طبیعی باید در زمینه مسائل فرهنگی هزینه شود. چند سال است كه فیلم یا سریال مؤثر و ماندگاری كه قبل ترها ساخته می شد، ندیده ایم! چقدر در حوزه محتوا توانسته ایم قوی عمل كنیم؟ به این علت كه اعتبارات صداوسیما تبدیل می شود به چارچوبی كه ماهواره بخرد.
این بخشی از مسائلی است كه سبب شده ما هنوز ماهواره ای در مدار بالای زمین نداشته باشیم؟
ماهواره دو بخش دارد؛ بخشی از آن برای پخش برنامه است و بخش دیگر آن مربوط به دیتا ست. صداوسیما اجازه فعالیت در حوزه دیتا را ندارد. ما اعتقادمان بر این است كه این فعالیت را باید آزادسازی نماییم. یك ماهواره متمركز در مدار قرار دهیم كه هم خدمات دیتا داشته باشد و هم خدمات تصویری. در این مسئله حتی اعلام نموده ایم اگر صداوسیما آمادگی داشته باشد، می توانیم كل مأموریت حوزه فضایی را به آنها واگذار نماییم. آن چیز كه واضح است، این است كه انسجام داخلی نظام اثرات مثبت بیشتری دارد و به همین علت بهتر است مسائل را در جایگاه قانونی خود حل نماییم و نه در فضای رسانه ای. دعوای صنفی نداریم. ساختار، ساختار غلطی است.
درباره شبكه ملی اطلاعات چطور؟ به نظر می آید در این بخش هم اختلاف هایی وجود دارد.
شبكه ملی اطلاعات لایه های زیرساخت، خدمات و محتوا دارد. در شبكه های ارتباطی و اطلاع رسانی دنیا بیشتر از ۷۰ درصد ترافیك شبكه متعلق به ویدئو ست. ویدئو بعنوان پلت فرم است و محتوای صوتی و تصویری روی آن سوار می شود. در واقع محتوای صوتی و تصویری است كه یكی از نیازهای مهم امروز مردم را تشكیل می دهد. ما اعتقاد داریم كه سازمان صداوسیما از طرفی مطالبه شبكه ملی اطلاعات می كند و از سوی دیگر خودش بزرگ ترین مانع در لایه خدمات است. وقتی شما مطالبه شبكه ملی اطلاعات می كنید، اول باید بدهی خودتان را بپردازید. همان بخش هایی كه انجام شده هم درست اطلاع رسانی نمی كنند. شبكه ملی اطلاعات زمانی یادشان می آید كه بخواهند یك بحث سیاسی را پیش ببرند. این اختلاف هم از جنسی است كه صداوسیما اعتقاد دارد خودش باید به صورت كامل ورود كند و همه این مسائل را باید خودش حل كند. اعتقاد ما اینگونه نیست و این هم یك اختلاف صنفی دیگر است. مانند وزارت ارتباطات كه گزارش اقدامات توسعه لایه زیرساخت شبكه ملی اطلاعات می كند، بیایند و گزارش لایه محتوا را به مردم و شورای عالی فضای مجازی بدهند.
مسئله باندهای فركانسی هم مدت هاست كه محل اختلاف است و مقام های وزارت ارتباطات بارها اعلام نموده اند كه صداوسیما حاضر به تخلیه باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی نیست.
بله، باندهای فركانسی هم اختلاف دیگری است. ما با صداوسیما اختلاف های زیادی در حوزه كاری داریم كه به هر حال باید حل شود. امكان دارد مدیران پیش از من خیلی به این مسائل ورود نمی كردند، چون مطالبه ای از آنها در این حوزه نبود. اما حالا ما با بحران ارزی روبه رو هستیم. درآمد بخش ICT كشور ۱۰۰ درصد ریالی است اما ۷۰ درصد هزینه بخش تلكام ما ارزی است. زمانی كه ۷۰ درصد هزینه ارزی باشد و ارز ۳ برابر شده باشد، چه بلایی سر اقتصاد بخش می آید؟ ما باید بتوانیم كنترل هزینه نماییم. یا باید تعرفه را بالا ببریم یا باید كنترل هزینه صورت بگیرد. برای كنترل هزینه باید هزینه ها و مخارج توسعه را پایین آورد. وقتی هزینه توسعه باند ۷۰۰ یا ۸۰۰ نصف هزینه توسعه در باند فركانسی ۲۱۰۰ است، ما نباید به دنبال این قضیه برویم؟ وقتی باند ۷۰۰ و ۸۰۰ را صداوسیما نگه می دارد، به معنای آن است كه ما باید برای توسعه دست مان را در جیب مردم نماییم. درصورتی كه باندهای مورد نیاز برپایه پالایش های ما بلااستفاده است. ما با این چارچوب مواجه هستیم كه استفاده از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ برایمان تبدیل به یك مبحث حیاتی شده است و ماجرایی مستحب نیست. اگر نتوانیم به هر روشی از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده نماییم، اتفاقی كه در نهایت می افتد افزایش تعرفه های ارتباطات مردم است. من باید به مردم جواب دهم. می توانیم بیاییم و بگوییم دلار بالا رفته و من هم هزینه را افزایش دادم. می توانیم هم كنترل هزینه نماییم. این كاری است كه تاكنون كرده ایم و اجازه نداده ایم هزینه ارتباطات مردم بالا برود. با اینكه اپراتورهای كشور گرفتار بحران های جدی نقدینگی هستند، خودشان می توانند بیایند گزارش دهند كه وضعیت شان چیست.
تلاش تان جهت استفاده از این باندهای فركانسی برای پیشگیری از افزایش تعرفه ارتباطات مردم ادامه خواهد داشت؟
من می توانم مثلاً به خاطر ملاحظات سیاسی یا شخصی خودم سكوت كنم و بگویم صداو سیما ست و نباید به آنها «تو» گفت و این مسئله برای آدم هزینه دارد. می شود هم واقعیات را گفت. آنچه وظیفه ما بود، پیگیری كرده ایم و مبحث را به ستاد اقتصاد مقاومتی ارجاع داده ایم. ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب كرده كه این فركانس به ما بازگردد. مبحث را به دولت و مجلس بردیم اما تا الان این فركانس ها را به ما نداده اند. فردا اگر تعرفه ارتباطات بالا رفت، كسانی كه این تصمیم را گرفته اند باید خودشان به مردم پاسخ دهند. من به مردم می گویم كه دو دو تا چهارتای معادلات اقتصادی این است. این اتفاق هم رخ داده و من هم تلاش ها و وظایفم را انجام داده ام اما تابحال در معادلات كشور این مسئله به سرانجام نرسیده است. این روشی است كه من در كار به آن اعتقاد دارم. حرفم را می زنم و نهایتاً از قانون تبعیت می كنم.
معاون دادستانی گفته اند شما متهم به زیر پاگذاشتن مصوبات شورای عالی فضای مجازی شده اید. به نظر خودتان چه مصوباتی را زیر پا گذاشته اید؟
ما با دستگاه قضائی مشكلی نداریم و همواره مطابق قانون احترام گذاشته ایم. اما سؤالی كه خودم دارم، این است كه حداقل بگویند چه مصوباتی را زیر پا گذاشته ام. اگر ادعا درباره پیام رسان هاست، تكالیف سند مصوب و دستگاه های مسئول مشخص است و قابل ارزیابی است. خیلی از دستگاه ها هستند كه در انجام تكالیف مصوب شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با پیام رسان ها هیچ كاری نكرده اند؛ یعنی دقیقاً هیچ!
ما اعتقاد داریم مصوبات شورای عالی فضای مجازی و خود این شورا برای ما فرصت است. چون ما در تحول دیجیتال در موضوعات مختلف تعارضات و مسائل بین بخشی داریم. جای حل این مسائل به تدبیر مقام معظم رهبری همین شوراست. شورا مصوبه دارد و این مصوبه باید اجرایی شود. بخشی از وظایف مصوبات به عهده وزارت ارتباطات است كه وظیفه اصلی را بر دوش دارد. اما متأسفانه می بینیم وجهه مبحث این می شود شورایی كه مقرر است بیاید مساعدت كند و مسائل را پیش ببرد، از دید عده ای تبدیل به مسئله ای ضد ما می شود. این مصوبه ۶ دستگاه مسئول داشته است. ۵ دستگاه مسئول دیگر كه قرار بوده كار كنند، مسئولیت هایشان كجاست؟
برخی اما بارها شما را متهم كرده اند كه زیرساخت ها و امكانات لازم را در این حوزه فراهم نكرده اید.
اگر پایه زیرساخت فنی است، این همه اپلیكیشن ایرانی امروز چطور دارند فعالیت می كنند؟ ۳۰ میلیون مشترك دارند و با وجود پیچیدگی بیشتر از پیام رسان بدون مشكل كیفیتی مشغول كار هستند. پس مشكل از زیرساخت، سرور، امكانات و وام نیست. مشكل از جای دیگری است. بیایند مشكل را حل كنند. ۵ دستگاه دیگر مسئول بودند این مشكل را حل كنند. حل نشده اما زبان مطالبه دارند. ما زبان مطالبه و نقد كردن را خوب می دانیم. آنرا هم برای خودمان فرصت می دانیم، اما خوب تر آن است كه در یك چارچوبی مشخص و عینی این مطالبات صورت گیرد. اخیرا دیدم فردی مصاحبه كرده و گفته است دولت و وزارت ارتباطات باید پیام رسان راه بیندازند. شما در حوزه اپلیكیشن یك مورد درست و درمان كه دولتی محور باشد، نشان دهید. اصلاً جنس اداره این فعالیت ها می تواند دولتی باشد و مثلاً كارمند ۸ بامداد بیاید و ۲ بعداز ظهر برود؟ اگر مقرر است بخش خصوصی فعال باشد و دولت حمایت كند، این كار هم نیاز به قانون دارد. مگر دولت می تواند همچنین برود به بخش خصوصی پول بدهد. بودجه مصوب نیاز دارد. نمی گردد گفت یكجانبه وزارت ارتباطات برود همه این مسائل را حل كند.
یك بخشی از ماجرا هم البته به نظر مربوط به فیلترینگ است. مثلاً معاون دادستان كل كشور چند وقت پیش گفته بودند كه مردم و علما نگران استفاده از اینستاگرام هستند. شما در مصاحبه قبلی تان تاكید داشتید كه وزارت ارتباطات نقشی در تصمیم گیری برای فیلترینگ ندارد. چرا شما در این مورد مورد خطاب قرار می گیرید؟
صدور دستور برای انسداد هر نرم افزاری نیاز به رأی كمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا حكم قضائی دارد. ما نه در كمیته تعیین مصادیق رأی داریم و نه حكم قضائی در این رابطه صادر گردیده است. اینكه دوستان در این رابطه چه می فرمایند، من نكته ای درباره اش ندارم.
تشكیل جلسات كمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به كجا رسید؟ ۲ سال است كه این جلسات تشكیل نشده است. از جانب دیگر مقام های قضائی می گویند نظام آنلاین كنونی برپایه آئین نامه این كمیته قانونی می باشد.
یك سوال را اگر جواب دهند، این مسئله حل می شود. فرض نماییم رأی گیری آنلاین برای فیلترینگ سایت ها و پلت فرم ها قانونی باشد. نظام رأی گیری چگونه است؟ باید اكثریت كمیته برای رأی گیری حاضر باشند؛ یعنی از ۱۲ عضو، ۷ عضو حاضر باشند كه جلسه تشكیل گردد. در جلسه باید اكثریت هم برای گرفتن تصمیمی رأی دهند. این مسائل در آئین نامه است. پس چگونه می شود كه ۵ یا ۶ دستگاه پسوردشان را نگرفته اند. مثل این است كه شما جلسه حضوری بخواهید برگزار كنید و كسی نیاید. مگر می شود جلسه را تشكیل داد؟ اینها مسائل قانونی دقیق دارد. قانون و حقوق دقیق چارچوبش مشخص است. رأی گیری آنلاین در كمیته ای مصوب شده و آئین نامه دارد. برای موارد خاص و كاربردهای خاص بوده است. چندین بار ما نامه داده ایم كه بیایید جلسه تشكیل دهید. اصلاً آئین نامه است بیایید آنرا اصلاح كنید. این چرخه و شیوه مدیریت مطلوب نمی باشد. هرچند به اصل برگزار شدن آنلاین جلسات هم معاونت حقوقی ایراد گرفته است.
قضیه فیلترینگ حالا فشارش بر كسب و كارها هم زیادشده است. نمونه اخیرش پلت فرم های خرید و فروش هستند كه اعلام شده به خاطر كلاهبرداری ها باید فیلتر شوند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات بارها گفته اند فیلترینگ باید آخرین چاره باشد. چه كارهایی باید در این رابطه صورت بگیرد؟ فیلترینگ چاره است ؟
انتقادها را گفتیم، باید تشكر هم بكنیم. انصافاً از زمانی كه آقای جاویدنیا (معاون فضای مجازی دادستان كل كشور) آمده است، نگاه دادستانی بعد از چالش هایی كه درباره فیلترینگ كسب وكارها عنوان شد، تغییراتی داشته است. من در دوره جدید این نوع نگاه كه به روال سابق با كسب و كارها برخورد كنند را كمتر دیده ام. طبیعتاً پلیس، ضابط قضائی است و شكایتی از یك سایت خرید و فروش بابت تخلفات رخ داده و این سایت باید سازوكاری برای كنترل تخلفات داشته باشد. اینكه در گام اول درخواست فیلتر شود، ما اعتقاد داریم عجولانه است. طبیعتاً اگر مشكلی وجود دارد، باید جلساتی با حضور ما، پلیس و نماینده كسب و كار برگزار گردد. كسب و كاری كه می خواهید ببندید باید حداقل فرصت دفاع از خودش را داشته باشد. همین كه شما حالا می بینید به جای فیلتر، تذكر می دهند، پدیده مثبتی است. این گام رو به جلویی به حساب می آید.
موضوعی هم كه ما برای این مسئله پیشنهاد دادیم، این بود كه مسئولان این سایت با رعایت نكات حفاظت از داده های شخصی مردم، در مواقع ضرورت بتوانند متخلفان را شناسایی كنند. وزارت ارتباطات هم برای هر كمكی آماده است. آنها می توانند از امكانات سامانه شاهكار استفاده كنند تا بعداً بتوانند بگویند پلت فرم كاربر محور است و اگر كسی هم آگهی كلاهبرداری گذاشته، این فرد قابل شناسایی باشد. این پیشنهاد را داده ایم و در حال پیگیری است.
شما به مسئله احراز هویت برای پیشگیری از تخلفات اشاره كردید. چندی قبل آقای فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با من از مدل جدیدی از اینترنت گفته بودند. ایشان نظرشان این بود كه در كنار اینترنت كالیفرنیایی و چینی، باید مدل جدید اینترنت داشته باشیم كه پایه آن شبكه ملی اطلاعات متصل به اینترنت باشد و در آن همه كاربران احراز هویت شوند. آیا چنین طرحی برای اینترنت كشور وجود دارد؟
به نظرم گفته ایشان برگرفته از صحبت های آقای مكرون (رئیس جمهور فرانسه) است. این دیدگاه وجود دارد كه یكجانبه گرایی در فضای مجازی از جانب آمریكا در حال رشد است؛ نه به زور بلكه با سرمایه گذاری. ۴۳ درصد كل هزینه های پژوهش درباره AI (هوش مصنوعی) در دنیا و ساب تكنولوژی های آنرا آمریكا می دهد. برپایه گزارش خود مركز ملی فضای مجازی ۲۶ درصد كل هزینه ICT در دنیا را ایالت متحده می دهد. آمریكا كشوری است كه در حوزه تكنولوژی پیشروست، كار كرده و در حال خدمات دادن است. وقتی خدمات می دهد پس اكثریت بازار را متعلق به خودش كرده است. به واسطه این اكثریت هم مقررات خویش را از راه شركت هایش به بازار تحمیل، نقش شركت ها را پررنگ و نقش دولت ها را كمرنگ می كند. چین هم مدل خودش را دارد كه آن هم یكجانبه گرایی است اما چین تفاوتی دارد و باید به آن توجه كرد. دیده ام كه در بعضی تریبون ها می گویند ما هم باید مثل چین باشیم. هر وقت ما هم بیشتر از یك میلیارد نفر جمعیت داشتیم، می توانیم ادعا نماییم می خواهیم مثل چین باشیم. چین ارزش افزوده بزرگی دارد كه بازار یك میلیارد و ۳۰۰ میلیونی جمعیتش است و بخش مهمی از آنرا هم جوان ها می سازند. چون اگر بخواهید مثلاً یك موتور جست وجو با مدل اقتصادی مثل «گوگل» یا «بایدو» داشته باشید، باید ۵۰۰ میلیون كاربر جذب كنید. شما وقتی می خواهید موتور جست وجوی ایرانی یا بومی راه اندازی كنید، باید ۵۰۰ میلیون مشترك داشته باشید؛ اقتصاد این را می گوید. كل جمعیت ایران ۸۰ میلیون نفر است كه نهایت ۷۰ میلیون نفر از اینترنت و موتور جست وجو استفاده كنند. پس یك پروژه موفق اقتصادی نخواهید داشت؛ مگر سهم بین المللی كسب كنید. این مشكلی است كه حالا روسیه درباره یاندكس دارد. ۲۰۰ میلیون مشترك هم گرفته است اما یاندكس بعنوان موتور جست وجو به مدل موفق اقتصادی نرسیده است.
پس عقیده دارید كه چین و آمریكا هر دو به دنبال یكجانبه گرایی خاص خودشان هستند و برخلاف گروهی الگو گرفتن از چین را هم درست نمی دانید؟
چین و آمریكا هر كدام به شكلی به دنبال یكجانبه گرایی هستند. در اروپا آقای مكرون می گوید ما یكجانبه گرایی را در اینترنت قبول نداریم و باید چند جانبه گرایی باشد. چند جانبه گرایی ابزار و لوازمی نیاز دارد. اول باید صحبت نماییم كه ما در داخل كشور چند جانبه گرایی بین المللی را به لحاظ مبنایی قبول داریم یا نداریم. آیا در فضای رسانه ای كه تب و تاب فضای مجازی است، چند جانبه گرایی را قبول دارند یا خیر؟ اینكه ما باید برای خودمان مدل داشته باشیم و پشت توسعه فضای مجازی ایدئولوژی داشته باشیم كه اسیر یكجانبه گرایی آمریكایی ها در این فضا نشویم، حرف درستی است. پیشنهاد شما چیست؟ ما باید ایدئولوژی خودمان را در توسعه فضای مجازی داشته باشیم كه كلیدواژه آن می شود شبكه ملی اطلاعات. خود شبكه ملی اطلاعات و تعبیر آنرا بعنوان یك خبرنگار از آقایان دست اندركاران مبحث بپرسید. عده ای تعبیرشان از شبكه ملی اطلاعات این است كه باید دور خودمان دیوار بكشیم. استقلال را با قطع ارتباط با دنیا مساوی می دانند. استقلال معنایش این نیست كه ارتباطمان را با دنیا قطع نماییم. هر وقت از شبكه ملی اطلاعات صحبت می كنند، كلمات فیلترینگ و حذف وابستگی به سرویس های خارجی را كنارش می آورند. این تعبیر غلطی است.
شما از هشتگ گزارش به مردم بارها بهره برده اید و بارها این حس وجود داشته كه نقش مهمی در اطلاع رسانی اتفاق ها داشته اید. از جانب دیگر با فشارهای زیادی ازجمله همین جریان شكایت جمع كردن ضد تان پارسال روبه رو بوده اید. بعضی ها می گویند پشت شما به جایی گرم است و به همین خاطر توجهی به این فشارها ندارید. بعضی ها حتی شما را یكی از مقاوم ترین یا به تعبیری شجاع ترین وزیران كابینه می دانند. پشت تان به كجا گرم است؟
(چند ثانیه سكوت). نمی دانم این تحلیل درستی است یا نه. در این كشور و نظام اینگونه نیست كه اگر مسئولی به مردم گزارش بدهد تحت فشار قرار گیرد. دوم این است كه این نظام و انقلاب همه چیزش بر مبنای مردم است. شما وقتی به مردم گزارش می دهید، پشت گرمی تان خود مردم هستند. كل نظام هم خود مردم پشت گرمی شان است. یك گروه هایی در كشور می باشند مثل همین مافیاهای واردات مختلف كه وقتی شما درباره شان صحبت می كنید و گزارش می دهید و افشاگری دارید، برای شما هزینه ایجاد می كنند. وقتی با گروه هایی درگیر می شوید كه به لحاظ سیاسی قدرت دارند و می خواهید حرفی كه واقعاً فنی است بزنید هم همین مسئله پیش می آید. در این میان شما باید بین اینكه منافع خودتان را ترجیح دهید یا اصول كار را پیش ببرید، یكی را انتخاب كنید. من ترجیح خودم این بوده كه رزومه ام را در مقابل برآوردن انتظاراتی كه مردم از وزارت ارتباطات دولت جمهوری اسلامی دارند با ملاحظات سیاسی كه ناصحیح است، خراب نكنم. باید با مردم صادق باشیم. این یك فرهنگ است. بایستی بتوانیم به مردم گزارش دهیم تا به ما اعتماد داشته باشند. در این صورت خود مردم بزرگ ترین پشتوانه اند و پشت مان به مردم گرم است.
اما شما را به انفصال از خدمات دولتی تهدید كرده اند.
اشكال ندارد. این مسئله ترسی ندارد. چرا باید ناراحت باشم؟ اگر من خلافی كرده ام كه طبق قانون به آن رسیدگی كنند. این مورد جای نگرانی ندارد.
این سوال را هم خیلی ها از شما دارند و علاقه مند هستند از شما پرسیده شود. برنامه ای برای سال ۱۴۰۰ دارید؟
بارها گفته ام كه برنامه ای ندارم. دیگر نمی دانم باید به چه شكل بگویم؟ (با لبخند) خسته نباشید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب