صدور بیانیه برای حل مشكلات اپراتورها
به گزارش اچ پی در حالیكه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعتقاد دارد شركت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت باید درخواست خود برای افزایش تعرفه خدمات را به صورت مستدل ارائه نمایند تا بررسی شود، رئیس سازمان نظام صنفی كامپیوتری از عرضه ی اطلاعیه ای برای حل مشكلات اپراتورهای ثابت اطلاع داد.
به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، شركت های عرضه دهنده اینترنت ثابت معتقدند این روزها گرفتار مشكلات مالی شدند و وضعیت مطلوبی ندارند. حتی بعضی از شركت های FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار كردند و می گویند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، سبب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه این شركت ها در حال از دست دادن مشتركانشان هستند.
از طرفی محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعتقاد دارد كه در تلاطم اقتصادی نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداشت و هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد و از سوی دیگر حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - كه اعتقاد دارد در مقیاس های جهانی ایران ارزان ترین قیمت اینترنت را دارد، اظهار كرده بود تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بعنوان رگولاتوری یا مقررات گذار، این است كه قیمت های عرضه خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه حالا عرضه می شود، بالاتر نرود.
موضوع افزایش تعرفه خدمات باید از ابعاد مختلف بررسی شود
همینطور چندی قبل رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اظهارات بعضی از شركت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت درباره ضرورت افزایش قیمت اینترنت اظهار داشته بود: مبحث افزایش تعرفه خدمات اینترنت باید از ابعاد مختلف بررسی شود و شركت های ارائه دهنده این خدمات به جای طرح مبحث در رسانه ها علل و مستندات خویش را به رگولاتوری ارائه نمایند تا بررسی شود.
در این راستا، محمدباقر اثنی عشری - رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - در گفتگو با ایسنا در پاسخ به كوشش برای حل مشكلات اپراتورهای ثابت، بیان كرد: ما در صنف معمولاً مسائلمان را با گروه های مختلف مشورت می نماییم و نظرات مختلف را می گیریم. درباره ی اظهارات رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزیر ارتباطات هم ما بزودی نظرات صنف را به صورت بیانیه مستدل خواهیم داد.
وی در پاسخ به این كه آیا اعتقاد دارد تعرفه اپراتورهای سیار سبب كاهش درآمد اپراتورهای ثابت می شود، اظهار داشت: این واقعیت است، شما می بینید كه در اینترنت ثابت سالهاست رشدی نداشتیم و شركت ها هم كه حساب هایشان معلوم است كه زیان می دهند؛ اینها مواردی است كه همه قبول داریم. مشكل سر این است كه چاره چیست.
مشكل شركت های اینترنتی چیست؟
همینطور آذری جهرمی قبل از این درباره ی عدم تمایل كاربران اینترنتی به استفاده از اینترنت ثابت، اظهار كرده بود: در گذشته شما روی سرویس ۳G، متوسط دو تا سه مگابیت پهنای باند سرعت داشتید و ADSL خانه به شما هفت تا هشت مگ سرعت می داد، اما الان وقتی سرعت موبایل به صورت متوسط ۲۵ مگ است و سرعت خانه روی همان شش مگ مانده، شما تمایلی به سوئیچ كردن روی اینترنت ثابت ندارید. ازاین رو دلیل اصلی از دید ما كه بررسی می نماییم، قیمت نیست بلكه كیفیت و كمیت سرویس است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه سرویس ADSL در مقابل LTE شانسی ندارد، اظهار داشته بود: برای این كه بازار اپراتورهای ثابت بزرگ شود، باید خدمات فیبر عرضه كنند، همچون FTTC و یا سراغ VDSL بروند و تكنولوژی خویش را رشد بدهند اما تابحال در این عرصه سرمایه گذاری نكردند. برای سرمایه گذاری هم می گویند، بازگشت سرمایه مهم می باشد. اگر ۱۷ شركت بخواهند سرمایه گذاری كنند، برگشت نمی گردد. حرف ما این است كه آنها باید از راهكارهای ادغام استفاده كنند و یك شركت شوند، یك شبكه را توسعه دهند تا هزینه سرمایه گذاری پایین بیاید و بازار توجیه داشته باشد.
این در شرایطی است كه اپراتورهای ثابت، نیاز توسعه و پیشرفت در زمینه ی اینترنت ثابت را سرمایه گذاری در این زمینه و اصلاح تعرفه ها می دانند. اثنی عشری در این زمینه بیان كرد: صورت مساله همین است، اما مشكل این است كه چه كار باید كرد كه بتوان این چرخه خارج شد. اما به نظر نمی رسد تنها با تغییر تعرفه مشكل حل شود. از سوی وزارت ارتباطات نمی توانیم صحبت نماییم و خودشان باید تصمیم بگیرند، اما درخواستی كه شركت ها دارند، خیلی غیرمنطقی نیست و با یك منطق می توان آنرا پذیرفت.
منبع: اچ پی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب