در باب انحصاری كه نشان قدرت شد!

در باب انحصاری كه نشان قدرت شد! به گزارش اچ پی مقاومت برخی دستگاه ها برای تبادل اطلاعات و اتصال یكپارچه خدمات، حلقه مفقوده توسعه دولت الكترونیكی در ایران است؛ این كه شهروندان هنوز هم تحقق دولت الكترونیك را احساس نمی كنند، ناشی از عدم تمایل دستگاه ها به آزادسازی داده هاست، موضوعی كه بارها توسط مسؤلان ارتباطی مورد انتقاد قرار گرفته و هنوز هم ادامه دارد.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، در حالیكه برای به ثمر رسیدن دولت الكترونیكی نیازمند یكپارچه شدن خدمات دستگاه های دولتی هستیم، به نظر می آید برخی سازمان ها یا میانه ای با الكترونیكی شدن ندارند یا روش ویژه خویش را برای این كار در پیش گرفته اند كه این مورد با تجمیع خدمات به صورت واحد در تضاد است.
دولت الكترونیكی یك نرم افزار یا دیتاسنتر و یك پروژه نیست بلكه شیوه نوینی از حكمرانی دولت و ارتباط دولت با دولت، دولت با مردم به منظور بهینه سازی شیوه ها و شفاف سازی فرآیندها و مقابله با فساد است. با این اوصاف، به قول كارشناسان آنچه كه امروز برای توسعه دولت الكترونیكی نیاز داریم، اعتقاد و عزم ملی است اما بعضی از مدیران به علت عدم اعتقاد و تصور واحد از اهمیت استقرار دولت الكترونیكی هم چنان در مقابل این عزم ملی مقاومت می كنند.
برخی دستگاه ها، اطلاعات را به صورت انحصاری درون خود نگه داری می كند، یا مستقل به ارائه بخش كوچكی از خدمات خود به مشتركانشان می پردازند، غافل از این كه با جریان آزاد اطلاعات در قالب پروتكل های موجود و زیرساخت های فراهم شده خدمات بهتر و سریع تری به شهروندان عرضه می شود، در حالیكه این اطلاعات و داده ها، ملی است و باید در جهت منافع ملی مورد استفاده قرار بگیرد.
دبیرخانه شورایعالی فناوری اطلاعات موظف است به صورت مستمر در دوره های سه ماهه نسبت به ارزیابی كیفیت وبگاه ها و خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی كه شناسنامه خدمات آنها به تأیید سازمان اداری استخدامی كشور رسیده است، اقدام و گزارش مربوط را به شورا عرضه كند.
نتایج پنجمین دوره ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی اخیراً در حالی اعلام گردید كه تحقق بلوغ الكترونیكی دستگاه های اجرایی كشور به ۶۲ درصد رسید. این ارزیابی با پایش ۱۰۵ دستگاه دولتی انجام شد، در حالیكه امتیاز عمومی دستگاه ها برای ایجاد درگاه خدمات ۸۴ درصد، حضور در وب ۶۶.۹، خدمات تعاملی ۷۰.۴۴ درصد، خدمات تراكنشی ۷۰.۲۲ و یكپارچگی خدمات ۵۰.۱۹ درصد بود. این نتایج همینطور نشان داده است در ارزیابی نوبت پنجم پنج دستگاه كمك نكردند.
چندی قبل امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در توییتر نوشته بود: كارنامه ما در رشد تبادل داده میان دستگاه های دولتی در یك سال قبل در این نمودار آمده است؛ به صورت متوسط ۴۰۰ درصد رشد، اما شهروندان طعم دولت الكترونیك را نمی چشند؛ چون كه دستگاه ها هنوز تمایل به آزادسازی داده ندارند، هنوز قدرت را در انحصار داده می بینند و نه در به اشتراك گذاری آن.

وی همینطور خاطرنشان كرده بود: مهم ترین اولویت شاید تغییر نگاه حكمرانان و نهادهای دولتی به سمت خدمات شهروندمحور است. دولت الكترونیكی بیش تر از آنكه تسهیل گر كارهای اداری كارمندان دولت و اتوماسیون اداری سازمان های دولتی دانسته شود، باید پاسخی به نیاز شهروندان باشد.
هم اكنون به نظر می آید بعضی از دستگاه ها تمایل چندانی برای یكپارچه كردن خدمات الكترونیكی از خود نشان نمی دهند. برخی سازمان ها امكان دارد میانه ای با الكترونیكی شدن نداشته باشند، برخی امكان دارد روش خویش را برای عرضه خدمات به صورت الكترونیكی در پیش بگیرند و در این میان شاید تنها عده ی معدودی درخواست وزارت ارتباطات برای یكپارچه شدن خدمات را اجابت كنند؛ اتفاقی كه باعث می شود روند الكترونیكی شدن خدمات طولانی تر شود و این مردم هستند كه شاید بیشتر از همیشه از این مورد متضرر شوند.



1398/06/24
15:28:02
5.0 / 5
2955
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی