دلیل كندی شبكه تلفن همراه: كمبود پهنای باند و طرح های تشویقی

دلیل كندی شبكه تلفن همراه: كمبود پهنای باند و طرح های تشویقی به گزارش اچ پی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلیل افت شبكه تلفن همراه توضیح داد: این كیفیت بد ناشی از كمبود پهنای باند فركانسی در دسترس اپراتورهاست و طرح های تشویقی آنها كه به صورت بلاعوض به كاربران داده می شود و ظرفیت كانال فركانسی را تكمیل می كند، نیز مزید بر علت است.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی شب گذشته در یك برنامه پخش زنده در اینستاگرام، درباره دلیل افت شبكه تلفن همراه؛ با اشاره به گزارشی از آخرین وضعیت كیفیت شبكه، اظهار نمود: همیشه معتقد هستم كیفیت شبكه جزو حق الناس است و باید درباره آن گزارش داد. در یكی دو هفته اخیر كاربران به كندی شبكه تلفن همراه اعتراض كردند. بنا بر این كمیته ای تشكیل دادم و از آنها خواستم تا گزارش ها را بررسی نمایند تا بتوانم نتایج به دست آمده از این طریق با شما در بین بگذارم. كیفیت شبكه مسئله ای است كه نباید آنرا یك اتفاق لحظه ای قلمداد كرد و برای اندازه گیری آن نیاز به ابزارهای دقیق است.
وی با اشاره به اینكه از یك سال پیش پایش كیفی شبكه را به صورت جدی آغاز كردیم، اضافه كرد: حدود ۶۰۰۰ حسگر جهت بررسی كیفیت شبكه در نقاط مختلف نصب كردیم. طبق این داده ها، مسیری كه كاربر برای رسیدن به اینترنت طی می كند از گوشی تلفن همراه تا دكل مخابراتی و از آنجا به مركز شبكه و گذرگاه اینترنت است. بعد از آن هم كه به سمت بین الملل می رود. در این راستا مسئولیت ها با گروه های مختلف است.

چراغ شبكه ملی اطلاعات سبز است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تشریح وضعیت شبكه ملی اطلاعات بیان كرد: ما یك هسته شبكه داریم كه شبكه ملی اطلاعات است. طبق تعریفی كه داریم بیشترین زمانی كه به صورت مجاز بسته‎های شبكه منتقل شوند از سرخس تا آبادان چیزی حدود ۴۲ میلی ثانیه تاخیر است كه این داده ها بوسیله سایت قابل اندازه گیری است. هسته شبكه ما كه وظیفه اصلی ارتباطات را برعهده دارد، وضعیت سبز دارد و استاندارد است.
جهرمی افزود: یك سنجه كلی داریم كه نشان داده است متوسط تاخیر انتقال بسته ها در شبكه اصلی ما حدود ۱۹ میلی ثانیه است و حدود چهار دهم درصد پكت لاست (packet lost) داریم. یك شركت خصوصی نیز سامانه دیگری به نام latency.ir راه اندازه كرده كه نشان داده است ما از مركز داده در تهران به سایر نقاط كشور چه تاخیری داریم. این تاخیر در سایت های داخلی حدود سه میلی ثانیه و در دسترسی به سایت های خارجی بیشتر از ۹۰ میلی ثانیه است.
وی با اشاره به اینكه تكنولوژی ۴g ما برای همه اپراتورها و شركت ها به صورت متوسط از گوشی كاربر تا ۱۰ سرور حدود ۴۸ میلی ثانیه تاخیر را تجربه می كند، اظهار داشت: در تكنولوژی نسل سوم این عدد ۸۰ میلی ثانیه است، یعنی چیزی حدود دو برابر نسل چهارم. در تكنولوژی مودم هایی كه شركت ها ارائه می دهند و اینترنت ثابت نسل چهار است، تاخیر ۵۳ میلی ثانیه، وایمكس ۱۴ میلی ثانیه و در ADSL نیز ۲۹ میلی ثانیه است، یعنی بهترین خدمات برای علاقمندان به بازی های كامپیوتری خدمت وایمكس است كه پایین ترین میزان تاخیر را دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سرورهای بین المللی، بیان كرد: ۱۰ سروری كه در الكسا در رده بندی قرار دارند در تكنولوژی نسل چهار، تاخیر ۱۲۹ میلی ثانیه، نسل سوم ۱۶۳ میلی ثانیه، TD-LTE نیز ۱۳۱ میلی ثانیه، در وایمكس ۱۰۹ میلی ثانیه و ADSL هم ۶۹ میلی ثانیه است. اگر به پكت لاست كه سبب گم شدن بسته ها و قطعی ارتباط می شود بپردازیم، ۱۰ سرور داخلی ما از گوشیهای مختلفی كه در ۶۰۰۰ حسگر اندازه گیری شده در نسل چهارم ۲۲ صدم درصد، در نسل سوم ۴۳ صدم درصد، در TD-LTE برابر ۲۱ صدم درصد، در وایمكس ۳۹ صدم درصد و در ADSL نیز ۲۹ صدم درصد است.

خدمات نسل چهار استاندارد است
جهرمی اشاره كرد: برای خدمات نسل چهار و سه ایرانسل و نسل چهار همراه اول حدود استانداری را می بینیم اما تاخیر نسل سوم همراه اول عددی حدود ۲۳۰ میلی ثانیه را با سرورهای داخلی ما تجربه می كند كه این اشكال بزرگی در شبكه است. در ارتباطات بین الملل نیز همچنین است و نمودار نسل سوم همراه اول كیفیت بسیار نامناسبی دارد. بدین سبب در ارتباطات بین الملل و شبكه داخلی اختلال را تجربه نمی نماییم، اما كاربرانی كه از نسل سوم همراه اول و نسل چهارم رایتل استفاده می نمایند، با مشكلات جدی در كیفیت مواجهند.
وی درباره دلیلهای این مسئله توضیح داد: شبكه تلفن همراه برای انتشار خودش از فركانس استفاده می نماید. میزان پهنای باند در اختیار اپراتورها پارامتر حائز اهمیتی در كیفیت سرویس است. در یك ماه گذشته با عنایت به نیازهای هواپیمایی كشوری داشتند، مجبور شدیم در باند ۹۰۰ مگاهرتز میزانی از پهنای باند را به سیستم هواپیمایی كشور اختصاص دهیم كه از پهنای باند فركانسی كه مخصوص نسل سوم همراه اول بود، كاسته شد. خدمات وویس همراه اول هم روی همین فركانس بود كه بنا بر این با اشباع جدی در كانال فركانسی روبه رو شده است. این كیفیت بد ناشی از كمبود پهنای باند فركانسی در دسترس اپراتورهاست. طرح های تشویقی اپراتورها نیز كه به صورت بلاعوض به كاربران داده می شود و ظرفیت كانال فركانسی را تكمیل می كند، هم مزید بر علت است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره چاره این مسئله اظهار داشت: سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها اقداماتی را برای این مساله در نظر گرفته اند. همچون چاره ها بازبینی در پهنای باند فركانسی است. منطقی نیست شبكه ای كه ظرفیتش خالی است یك پهنای باند داشته باشد و اپراتوری كه مشتركین زیادتری دارد نیز همان میزان پهنای باند در اختیارش قرار گیرد. افزایش ظرفیت اتصال سایت های اپراتور به فیبر نوری نیز از دیگر اقدماتی است كه در این خصوص صورت خواهد گرفت.




منبع:

1398/07/05
19:11:59
5.0 / 5
4378
تگهای خبر: ارتباطات , استاندارد , اینترنت , اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی