گزارش فناوری مهر؛

كرونا درآمد و سود چه شركتهای فناوری را كاهش داد

كرونا درآمد و سود چه شركتهای فناوری را كاهش داد به گزارش اچ پی شیوع كرونا سبب شد خیلی از كسب و كارهای حوزه صنعت و فناوری در سرتاسر جهان با چالش و كاهش درآمد روبرو شوند. حالا آنها باید چاره ای برای سازگاری با وضعیت جدید بیابند.



به گزارش اچ پی به نقل از مهر، ۲۰۲۰ میلادی در حالی شروع شد که خیلی از شرکت ها پیشبینی می کردند در سال جدید میلادی رشد کنند و محصولات و سرویسهای بیشتری عرضه کنند. اما شیوع کووید ۱۹ تمام برنامه های آنها را بهم ریخت. قرنطینه شهرها و تعطیلی کارخانه ها، تولید را در بسیاری موارد متوقف کرد.
از سوی دیگر شرکت هایی که سرویسهای آنلاین مانند تبلیغات عرضه می کردند با رکود اقتصادی و کاهش تقاضا روبرو شده اند. احتمال شیوع بیماری در محیط های پر جمعیت و ضرر شرکت ها در این بازه، روی درآمدهای آنان تاثیرگذاشته و به اخراج و مرخص کردن انبوهی از کارگران منجر گردیده است.
اما این یک روی سکه است. قرنطینه سبب شد خیلی از شرکت ها کارمندان خویش را دور کار کنند. این فرصتی برای رشد شرکت هایی بود که خدمات و سرویسهای آنلاین عرضه می کردند. برخی شرکت ها مانند مایکروسافت به خوبی از آن استفاده کردند. اما این شروع ماجراست. با عنایت به آنکه زمان ساخت واکسن و به انتها رسیدن انتشار ویروس مشخص نمی باشد، روند ضررو زیان شرکت ها همچنان ادامه دارد. در همین راستا آنها به دنبال راهی برای کاهش این خسارت ها هستند.
آنچه در زیر می خوانید وضعیت بعضی از شرکت هایی هستند که شیوع کرونا آنها را به چالش کشیده است.
ورشکستگی استارت آپ فضایی
شرکت فضایی «وان وب» یکی از استارت آپ های اینترنت ماهواره ای بود که با شیوع کرونا در سرتاسر جهان اعلام نمود در آستانه ورشکستگی است. این شرکت به دنبال یک پشتیبان مالی بود، اما شیوع کووید ۱۹ و تأثیر آن بر بازارهای مالی مانع از این امر شد. وان وب بعد از ورشکستگی به دنبال خریداری بود تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

تعطیلی کارخانه های تسلا و انبارهای مملو از خودرو
خودروسازی تسلا هم یکی از انبوه شرکت های متکی بر انرژی پاک است که با بحران ناشی از ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند. شیوع این ویروس به تعطیلی موقت کارخانه تازه تاسیس تسلا در شانگهای منجر گردید. در ماه مارس هم این شرکت مجبور شد تاسیسات خود در فرمونت را تعطیل کند. اما تاثیرات ویروس کرونا همین جا تمام نشد.
تسلا اعلام نموده بود در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی در تولید خودرو رکورد زده و ۱۰۲ هزار و ۶۷۲ دستگاه اتومبیل ساخته و همینطور ۸۸ هزار و ۴۹۶ دستگاه هم تحویل مشتریان داده است. اما رقم خودرو های تحویل شده نسبت به سه ماهه آخر ۲۰۱۹ میلادی ۲۱ درصد کاهش یافته بود.
از سوی دیگر شیوع کرونا به افزایش تولید خودروهایی منجر گردید که تا امکان تحویل آنها تا آخر ماه مارس وجود نداشت. ارزش خودرو های انبار شده تسلا معادل ۲۰ روز کاری و ۹۸۱ میلیون دلار سرمایه است. همین روند به جریان منفی ۸۹۵ میلیون دلاری برای شرکت منجر گردید.
به نوشته ورج طبق ایمیلی که تسلا برای کارمندانش ارسال کرده، از ۳۱ آوریل ۲۰۲۰ تسلا حقوق تمام کارمندان خود درآمریکا را می کاهد و برای کارمندان ساعتی که نمی توانند طی شیوع کرونا دورکاری کنند، مرخصی بدون حقوق ثبت می کند.
کارمندان در سطح نایب رییس و بالاتر با کاهش ۳۰ درصدی دستمزد روبرو می شوند. دستمزد مدیران(directors) و کارمندان رده بالاتر ۲۰ درصد کاسته می شود. دستمزد بقیه کارمندان هم ۱۰ درصد کاسته می شود. همینطور کارمندان این شرکت خارج آمریکا هم با کاهش مشابه درآمد روبرو می شوند. کاهش دستمزدها تا دومین سه ماهه مالی یعنی آخر ماه ژوئن ادامه می یابد. هنوز معلوم نیست برای چه تعداد کارگر مرخصی بدون دستمزد ثبت شده است.
۴ میلیارد هزینه برای آمازون
آمازون یکی از شرکت های بزرگ فناوری بود که به نظر می آید در بحبوحه شیوع کووید ۱۹ با رونق کسب و کارش روبرو شده چونکه در شرایط قرنطینه، تعداد زیادی از مشتریان مایحتاج خویش را به صورت آنلاین می خرند.
اما در واقع سودآوری این شرکت در سه ماهه نخست سالجاری میلادی ۲۹ درصد کاهش یافته و ۲.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. از طرفی آمازون در سه ماهه دوم هم با افزایش هزینه ها روبرو خواهد شد. به قول جف بزوس هزینه های عملیاتی شرکت در سه ماهه آینده ۴ میلیارد دلار افزایش می یابد. بزوس می خواهد در سه ماهه آینده مبلغ مذکور را برای موارد مربوط به شیوع کرونا همچون ارسال محصولات برای مشتریان و ایمن نگه داشتن کارمندان هزینه کند.
اپل در گیر و دار مقابله با ویروس کرونا
اما انتشار ویروس تمام برنامه های اپل را بهم ریخت. به نوشته نیویورک تایمز، اپل در آخر ماه آوریل اعلام نمود درآمدش در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی فقط یک درصد رشد کرده و۵۸.۳ میلیارد دلار است. این در شرایطی است که یک پنجم محصولات این شرکت در بازار چین فروخته می شود که به علت قرنطینه تعطیل بوده است. افزایش فروش سرویسهای اینترنتی این شرکت مانند اپلیکیشن های آیفون و اپل موزیک در کنار ساعت هوشمند اپل و آیپد، کاهش ۷.۵ درصدی درآمد در چین، تایوان و هنگ کنگ را جبران کرده است. اما کارشناسان امر معتقدند در سه ماهه جاری وضعیت درآمد اپل بدتر می شود. اپل هم از عرضه پیشبینی فروش برای سه ماهه دوم ۲۰۲۰ خودداری کرده است.

کاهش ۹۰ درصدی سود فاکسکان
کارخانه تایوانی فاکسکان، یکی از مهمترین پیمانکاران اپل است که دستگاه های اپل را در کارخانه های مختلف خود در چین و تایوان می سازد. این شرکت هم از تاخت و تاز ویروس کرونا بی نصیب نماند و آمار نشان داده است میزان فروش آن در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است.
از سوی دیگر رویترز گزارش می دهد به علت شیوع کرونا سودآوری این شرکت در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است. این شرکت سود خالص خود در سه ماهه مذکور را ۷۰.۲۵ میلیون دلار اعلام نموده است.
شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال نوی چینی سبب شد، کارخانه های این شرکت در چین برای مدتی طولانی تعطیل بماند.
کاهش ۷.۶ درصدی سود خالص سامسونگ
گزارش مالی سه ماهه نخست سامسونگ هم مانند بقیه شرکت های فناوری حاکی از کاهش درآمد و فروش بود. شیوع کرونا، کاهش فصلی فروش نمایشگر این شرکت و همین طور بخش محصولات مصرفی الکترونیکی به رکود این شرکت در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ و کاهش ۰.۷ هزار میلیارد وونی درآمد شرکت منجر شده اند.
از سوی دیگر سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست سالجاری ۶.۴۵ وون اعلام شده که نسبت به سه ماهه آخر ۲۰۱۹ میلادی ۷.۶ درصد کاهش یافته است. سود عملیاتی شرکت هم در این بازه پایین تر بود.
کاهش درآمد شرکت آی بی ام درآمد این شرکت نیویورکی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به همین بازه پارسال ۳.۴ درصد کاهش یافته که دلیل آن تأثیر شیوع کووید ۱۹ بر میزان فروش شرکت بوده است. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال این شرکت تصمیم دارد هزاران کارمند خویش را اخراج کند.
زیان خدمات آنلاین از تاکسی گرفته تا اجاره محل اقامت
از آغاز شیوع همه گیری کرونا قربانیان اصلی آن برهمگان آشکار بودند؛ صنعت حمل و نقل و توریسم. این دو صنعت در سرتاسر جهان به شدت صدمه دیده اند و مجبور به اخراج نیروها و کوچک کردن کسب و کارخود شده اند.
شرکت تاکسی آنلاین اوبر اعلام نمود در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی به علت شیوع کرونا ۲.۹ میلیارد دلار خسارت دیده است. این شرکت برای ۱۴ درصد کاهش در هزینه ها مجبور شده ۳۷۰۰ کارمند خویش را اخراج کند. همینطور دارا خسروشاهی مدیر ارشد اجرایی این شرکت اعلام نموده از باقیمانده دستمزد خود در ۲۰۲۰ میلادی چشم پوشی می کند. از طرفی شرکت تاکسی اینترنتی لیفت هم با پیشبینی کاهش درآمد خود اعلام نمود مجبوربه اخراج ۹۸۱ کارمند و کاهش دستمزد مدیران خود شده است.
لیفت هم در آمد ۳ ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی را ۹۵۵.۷ میلیون دلار اعلام نمود. این رقم در مقایسه با درآمد یک سال قبل ۲۳ درصد رشد کرده است. اما ضرر خالص شرکت ۳۹۸.۱ میلیون دلار اعلام شده است.
در کنار اوبر و لیفت، شرکت ای بی ان بی که اقامتگاه های اجاره ای را در بستر وب نمایش می دهد هم اعلام نمود ۲۵ درصد نیروهای خود در سرتاسر جهان یا ۱۹۰۰ نفر را اخراج می کند. همینطور این شرکت مجبور به لغو سرمایه گذاری در هتل ها و خدمات مسافرتی شده است.
کاهش درآمد تبلیغاتی گوگل
به گفته ساندار پیچای در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میزان استفاده از موتور جستجوی گوگل، یوتیوب و اپلیکیشن ها و سرویسهای دیگر افزایش یافته است. اما درآمد تبلیغات شرکت کاهش یافته است. به قول پیچای در ماه مارس میزان تبلیغات به شدت کاهش پیدا کرد که دلیل این امر شیوع کرونا بود. همینطور آمار نشان داده است رشد درآمد تبلیغاتی گوگل در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ هم کندتر شده است. همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده می باشد، کل درآمد تبلیغات شرکت گوگل در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی ۳۳.۸ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ میلادی کاهش یافته است. همینطور میزان رشد درآمد تبلیغات هم در این بازه ۱۰.۴ درصد بوده که نسبت به سه ماهه آخر ۲۰۱۹ میلادی کمتر است.
البته با عنایت به آمار موجود و کل درآمدهای شرکت گوگل به نظر می آید تأثیر کرونا بر کسب وکار آن در سه ماهه های دوم و سوم ۲۰۲۰ عیان تر خواهد بود.

جبران خسارت به درآمد تبلیغاتی فیسبوک با فروش محصولات دیگر
در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی شیوع کرونا روی رشد کسب و کار تبلیغاتی فیسبوک تأثیر منفی گذاشته است.
اما درآمد این شرکت از پیشبینی ها بالاتر و ۱۷.۷۴ میلیارد دلار اعلام گردید. با این وجود درآمد هرسهم آن ۱.۷۱ دلار بود که از تخمین های کارشناسان کمتر بود. هرچند درآمد فیسبوک در مقایسه سالانه نشان دهنده ۱۷ درصد رشد است، اما بخش تبلیغات آن با بیشترین خسارت روبرو شده است. این شرکت اعلام نموده بود با کاهش قابل توجه تقاضا برای تبلیغات روبرو شده است.
درآمد فیسبوک از تبلیغات ۱۷.۴۴ میلیارد دلار اعلام شده است. این درحالی است که همین شاخص در سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ میلادی بیشتر از ۲۰ میلیارد بوده است.


1399/03/06
23:47:25
5.0 / 5
2037
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی