۳۰ درصد ترافیك پستی خریدهای اینترنتی است

۳۰ درصد ترافیك پستی خریدهای اینترنتی است به گزارش اچ پی مدیرعامل شركت ملی پست درباره اقدامات این شركت در دوران كرونا اظهار داشت: 30 درصد ترافیك پستی را خریدهای اینترنتی انجام می دهد كه نیازی به مراجعه حضوری افراد ندارد.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، رمضانعلی سبحانی فر امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست، اظهار نمود: پست یکی از قدیمی ترین دیوان سالاری های اداری در ایران و جهان است و برخی کارشناسان معتقدند پشت نخستین سیستم اطلاع رسانی اداری و سازمان یافته غیررسمی در گذشته بوده که بعدها بعنوان سازمان رسمی در نظر گرفته شده است. قدمت این سازمان به بیش از ۳۰۰۰ سال می رسد و مبتکر پست، ایرانیان بوده اند اما امروز ایران در مقابل کشورهای توسعه یافته عقب تر است که این مساله دلیلهای مختلفی دارد.
وی با بیان این که یکی از دلیلهای این عقب افتادگی این است که استفاده از صنعت پست فرهنگ سازی نشده است، اضافه کرد: یکی دیگر از دلیلهای این است که در بخش پستی پراکندگی خدمت بسیار زیاد است و این خدمات در کشور ما زیر چتر یک متولی قرار نگرفته است و بخش های مختلف خدمت ارسال کالا را انجام می دهند.

متولی بسته و امانات شرکت پست است
مدیرعامل شرکت ملی پست اظهار نمود: قوانین پستی مبتنی بر این است که کالا به دو بخش بار و بسته و امانات تقسیم می شود. بخش بار که بالای ۵۰ کیلو تعریف می شود، به سازمان حمل و نقل راهداری بر می گردد، بسته های کوچک تر از ۵۰ کیلو نیز بعنوان بسته و امانات و پاکات تحت متولی گری پست قرار دارد و نظارت به آنها توسط پست انجام می شود.
سبحانی فر با اشاره به تاثیر تکنولوژی بر خدمات پستی بیان کرد: شرکت پست در گذشته پاکات و قبوض را توزیع می کرد تا جایی در سال حدود ۱۰۰ میلیون قبض توزیع می شد اما از زمان ورود تکنولوژی پاکات و نامه ها الکترونیکی شده است. در واقع جایگزینی تکنولوژی قسمتی از کارهای پستی را کاهش داده است بنا بر این ما سعی کردیم در مقابل این خدمات، با فرهنگ سازی خریدهای اینترنتی را جایگزین نماییم.
وی با بیان این که لازمه این جایگزینی این است که بسترسازی کرده و زیرساخت های لازم را فراهم نماییم، اظهار داشت: زیرساخت هایی مثل تجزیه مبادلات را در برنامه داریم و برای این کار می خواهیم سیستم سورتینگ مکانیزه را جایگزین نماییم تا بسته ها به صورت مکانیکی نسبت به استان مقصد ارسال شود. این کار ابتدا در تهران و پنج هاب منطقه ای انجام می شود و بعد از آن برای افزایش سرعت و دقت به سایر استانها تسری می یابد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ارتقاء شبکه الکترونیکی اظهار نمود: از دیگر اقداماتی که برای فراهم کردن زیرساخت ها انجام می دهیم، ارتقاء شبکه الکترونیکی است همین طور در حال برگزاری مناقصه ای هستیم تا سیستم ارتقاء یافته یکپارچه الکترونیکی از زمان قبول کالا تا تحویل آن در مکان مقصد راه اندازی شود. در بند ۱۱ اساسنامه پستی، خرید و فروش های اینترنتی هم با نظارت پست است و مردم باید از یک شبکه مطمئن برخوردار باشند.
استفاده از واگن قطار برای ارسال کالا
وی افزود: در گذشته ارسال کالا بوسیله وانت یا کامیون انجام می شد اما امروز ما مانند کشورهای توسعه یافته قطار را جایگزین کرده ایم. البته در خیلی از کشورها برای این کار قطار اختصاصی وجود دارد اما ما فعلا واگن هایی را برای جابه جایی مرسولات چارتر کرده ایم. امیدواریم به سمتی برویم که با بهره گیری از هواپیمای اختصاصی، خدمات را با سرعت بیشتری انجام دهیم که این کار نیاز به هماهنگی و همکاری بخش های مختلف دارد.
سبحانی فر با بیان این که امروز بسته و امانات جایگزین پاکات تعیین شده، اشاره کرد: برای حفظ امنیت بسته های مردم باکس های فلزی طراحی شده که بسته ها داخل این باکس ها قرار می گیرد و در مقصد باز می شود. بدین ترتیب بحث پارگی و مفقودی بسته ها به حداقل خواهد رسید و امنیت آنها هم حفظ خواهد شد.
وی با بیان این که در بخش بین الملل هماهنگی های خوبی صورت گرفته اظهار نمود: تا یک ماه گذشته به سبب کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی محدودیت هایی برای کل کشورها به وجود آمده بود، اما این محدودیت ها در هفته های گذشته از حدود ۷۰ کشور برداشته شده است. هم اکنون ما روزانه پنج تن بسته و امانات را به کشورهای دیگر ارسال می نماییم.

پنج کارمند پستی براثر کرونا جان باختند
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اقدامات شرکت پست در دوران کرونا بیان کرد: عمده خدمات پستی مربوط به خریدهای اینترنتی بوده است تا جایی که ۳۰ درصد از ترافیک پستی را خریدهای اینترنتی انجام می دهد که نیاز به مراجعه حضوری افراد ندارد. در دوران کرونا پنج نفر از همکاران ما در پست جان خودرا از دست دادند. ۵۰ نفر حالا در بیمارستان بستری هستند و ۶۷۰ نفر نیز به کرونا مبتلا شدند که بعضی از آنها بهبود یافته و به سر کارشان بازگشتند.
سبحانی فر با اشاره به پروژه جی نف بعنوان بزرگترین پروژه پستی اظهار نمود: پروژه جی نف بر طبق آدرس های مکان محور است و سایر دستگاه ها هم از آن بهره مند می شوند. تا حالا ۸۰ درصد پروژه جی نف بر طبق کدگذاری مکان محور انجام شده و امیدواریم این پروژه تا یک تا یک سال و نیم آینده تکمیل شود.
وی با اشاره به طراحی موتور برقی برای انجام کارهای پستی بیان کرد: اخیرا شرکتی برای طراحی موتور برقی مناسب با نیازهای شرکت ملی پست به ما مراجعه نموده است و فکر می کنم تا یک ماه آینده با این شرکت برای تولید موتور برقی قرارداد ببندیم و در فاز اول ۲۰۰۰ موتور برقی را برای اضافه کردن به ناوگان پست کشور تامین اعتبار نماییم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری درباره پهپادهای پستی توضیح داد: استفاده از پهپاد الزامات خاص خودرا دارد که نیازمند دریافت مجوزهای سازمان هواپیمایی و و مذاکرات انجام شده است. البته شرکت های دانش بنیان هم وارد این عرصه شده و به دنبال دریافت مجوزهای لازم و انجام سازوکارها هستند.
سبحانی فر با بیان این که کشور ما جزو اتحادیه جهانی پست است، اظهار داشت: بر طبق قوانین اتحادیه جهانی پست (UPO)، هیچ کشوری در هیچ زمانی تحت تحریم قرار نمی گیرد و بنا بر این کشوری نمی تواند بسته های پستی ما را ارسال نکند. البته در ماه های گذشته به سبب کرونا و به لحاظ رعایت بهداشت، بعضی از کشورها از دریافت کالا خودداری می کردند که حالا بعضی از این محدودیت ها برداشته شده است.
پست در سال ۹۸، ۳۲۰ میلیارد تومان زیان داشت
وی با بیان این که شرکت پست ۳۲۰ میلیارد تومان زیان داشت، افزود: درآمد ما از دریافت هزینه ارسال بسته است و امیدواریم به سمتی برویم که دیگر زیانده نباشیم. در ماده ۲۸ و ۲۹ اساسنامه پست قید شده که ما ملزم به ارائه ی خدمات پستی با نرخ مصوب کمیسیون تنظیم مقررات هستیم. همین طور بر طبق این ماده، دولت موظف است مابه التفاوت نرخ تعرفه کمیسیون با قیمت تمام شده برای پست را در بودجه سالانه ببیند و پرداخت کند که این اتفاق تا حالا نیفتاده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: زیان انباشته پست تا آخر سال ۱۳۹۸، بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است. ما پذیرفته ایم برای رفاه حال مردم تعرفه ها را افزایش ندهیم و نمی خواهیم پوشش هزینه هایمان را به افزایش تعرفه گره بزنیم، اما از طرفی این مصوبه مجلس شورای اسلامی در اساسنامه پست است که سازمان مدیریت باید این مابه التفاوت را برای ما در نظر بگیرد.
در این جلسه همین طور معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست اظهار نمود: تنها محدودیت ارسال کالا در کشور در زمان انتشار ویروس کرونا، در شهر بندرعباس و به مدت ۴۸ ساعت بود آن هم زمانی که در تیرماه شرایط فوق العاده اعلام گردید و شهر تعطیل شده بود. به جز این ۴۸ ساعت در طول این مدت و حتی در روز ۲۹ اسفندماه سال قبل نیز ارائه ی خدمات در کل کشور انجام شد.
غضنفری با اشاره به سرویس الو پست از طرف شرکت پست اظهار نمود: ما در همکاری با بخش خصوصی محدودیت هایی برای تبیین خدمات پستی داریم. در دریافت کالا محاسبه نرخ بر طبق وزن است و ما نتوانستیم رگولاتوری را قانع نماییم این نرخ بر طبق وزن حجمی صورت گیرد. بخش خصوصی می تواند در انجام بعضی خدمات که باید به صورت خاص و سفارشی صورت گیرد به ما کمک نماید و مشکلات ما در محاسبه نرخ را حل کند و امیدواریم در نیمه دوم امسال این خدمات با کمک بخش خصوصی و زیرساخت های لازم صورت گیرد.




منبع:

1399/07/16
14:20:37
5.0 / 5
1724
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , اینترنت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی