معمای افزایش تعرفه های ارتباطی و کاربران ناراضی
به گزارش اچ پی، مدیر گروه علمی طیف اظهار داشت: راه حل اصلی مشکل تعرفه های ارتباطی در یافتن یک مدل تعرفه گذاری تعادلی است که هم رضایت کاربران را جلب نماید و هم امکان توسعه و نگهداری شبکه را برای اپراتورها فراهم سازد.
محمد کشوری، کارشناسی حوزه فناوری اطلاعات و مدیر گروه علمی طیف در گفتگو با گزارشگر مهر درباب تعرفه های خدمات ارتباطی و وضعیت آن در کشور اظهار داشت: برخلاف خیلی از کالاها و خدمات که طی سالیان اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند، تعرفه خدمات ارتباطی به طور معمول رشد چندانی نداشته و با شرایط اقتصادی کشور متناسب نبوده است. البته باید انصاف را هم درنظر گرفت. خدمات ارتباطی همچون اینترنت و مکالمه، به طور معمول با رشد مصرف همراه هستند و این افزایش مصرف تا حدی می تواند افزایش هزینه های اپراتورها را جبران کند. چون که با بالا رفتن میزان استفاده، سود اپراتورها هم افزایش خواهد یافت. اما این وضعیت تنها تا یک سطح مشخصی پایدار است؛ زمانی که ظرفیت شبکه به اشباع می رسد، اپراتورها ناچار به سرمایه گذاری مجدد برای توسعه زیرساخت ها هستند که در وضعیت تورمی و افزایش هزینه های ریالی، به یک چالش جدی تبدیل می شود.
وی اضافه کرد: اینجاست که مبحث لزوم افزایش تعرفه ها مطرح می شود. اما از طرف دیگر، کاربران هم به علت نارضایتی از کیفیت خدمات، نسبت به هرگونه افزایش تعرفه حساسیت دارند و این مساله، تصمیم گیری دراین خصوص را به معادله ای چندوجهی و پیچیده مبدل کرده است.
کشوری افزود: در دولت قبلی هم وضعیت مشابهی حاکم بود و در نهایت در دیماه ۱۴۰۲ تعرفه ها حدود ۳۳ درصد افزایش یافت؛ افزایشی که نارضایتی هایی را بدنبال داشت. چاره اصلی در یافتن یک مدل تعرفه گذاری تعادلی است که هم رضایت کاربران را جلب نماید و هم امکان توسعه و نگهداری شبکه را برای اپراتورها فراهم سازد.
وی اشاره کرد: ارتقاء کیفیت خدمات هم موضوعی چندبعدی است که قسمتی از عوامل ارتقا کیفیت در اختیار اپراتورها ست، مانند کاهش تأخیر یا افزایش ظرفیت فنی اما بخش دیگر از این تجربه، به درک و احساس کاربر از کیفیت ارتباطات بازمی گردد مخصوصاً در ساعاتی که شبکه شلوغ است یا کاربران از خدمات فیلتر شده استفاده می نمایند.
کشوری با اشاره به مشکلات کاربران در دسترسی به خدمات فیلتر شده اظهار داشت: بخش زیادی از نارضایتی ها ناشی از استفاده از فیلترشکن ها و VPNهاست که به شکل طبیعی سبب کاهش کیفیت ارتباط و قطع و وصل شدن های مکرر می شود. این نارضایتی اما به طور معمول متوجه اپراتورها می شود، در حالیکه ریشه آن در جای دیگری است.
وی افزود: اپراتورها به طور معمول گزارش هایی از اقدامات خود مانند راه اندازی سایت های جدید 5G عرضه می دهند که قابل راستی آزمایی هم هست. اما این اقدامات الزاماً برای پوشش نیازهای واقعی کاربران کافی نیست. حتی اگر تعداد سایت ها چند برابر شود، تجربه کاربری ممکنست به علت عوامل بیرونی همچنان ضعیف باقی بماند.
مدیر گروه علمی طیف در آخر اظهار داشت: سرانجام، تجربه کاربر از کیفیت خدمات موضوعی کلان است که تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. بدین سبب تنها با توسعه زیرساخت نمی توان انتظار رضایت کامل کاربران را داشت. باید راهکارهایی هم برای مسایل بیرونی مانند فیلترینگ و اختلالات ناشی از آن اندیشیده شود.
منبع: newhp.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب