رسانه های خارجی برنده فضای بی رقیب تولید محتوا
به گزارش اچ پی به اعتقاد كارشناسان، با توسعه زیرساخت ها و دسترسی به اینترنت پرسرعت در بیشتر نقاط، فضای تولید محتوا بوجود آمده و تقاضا هم برای آن زیاد است، اما حاكمیت باید با رقابتی كردن این فضا به توسعه آن كمك نماید و اگر فضای رقابتی از بین برود و تولیدكنندگان محتوا و سرمایه گذاران از این بازار بیرون بروند رسانه های خارجی برنده این رقابت خواهند بود.
به گزارش اچ پی به نقل از وزارت ارتباطات، پنجاه وچهارمین نشست نقد و اندیشه با موضوع «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور مهدی یزدانی، رئیس هیات مدیره نماوا، احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت شاتل و باقر صمدی، معاون دیجیتال شرکت ایرانسل انجام شد.
مخاطب به دنبال محتوای باکیفیت است
یزدانی با اعلان اینکه تعاریف وسیعی از تولید محتوا می توان ارائه داد، اظهار داشت: حدود چهار تا پنج سال است که VODها در کشور تاسیس شده اند و کسانی که این موسسات را تاسیس کردند می دانند که آماده کردن زیرساخت، شرط لازم وجود این پلت فرم ها است ولی شرط کافی برای حیات آنها تولید محتوا با کیفیت است و مخاطبین VOD ها به دنبال محصولات باکیفیت و حرفه ای هستند. در سال های اخیر زیرساخت های مخابراتی تقویت شده و امکان بهره برداری از آن برای تولیدکنندگان محتوا وجود دارد.
وی افزود: در حوزه سینما ۵۰۰۰ نفر آموزش دیده رسمی داریم که در ۳۲ رشته مختلف فعالیت می نمایند تا یک فیلم یا سریال تولید شود. تا قبل از فعال شدن فضای مجازی در این عرصه در طول سال برای ۲۰ درصد از آنها امکان فعالیت مهیا بود. در VODها به سبب عدم محدودیت نمایش، صندلی، زمان و جغرافیا این امکان وجود دارد که تعداد تولیدات سینمایی، سریال ها و تعداد شاغلین افزایش شایان توجهی پیدا کند. به جهت اینکه VODها بتوانند در بازار فعالیت مستمر داشته باشند باید حداقل روزی دو ساعت تولید محتوای ایرانی عرضه کنند.
یزدانی با اعلان اینکه انتخاب اول مخاطب ایرانی، سریال ایرانی است و بعد از آن فیلمی که برای نخستین بار در VOD نمایش داده می شود بیشترین مخاطب را دارد، اضافه کرد: در دوران کرونا به جهش بزرگی از نظر تعداد مخاطب رسیدیم که پیش بینی ما این بود که تا اختتام ۱۴۰۰ این تعداد مخاطب را خواهیم داشت. کرونا این فاصله را کاهش داد، مخاطبان با VODها بیشتر آشنا شدند و متناسب با نیازهای مردم، بازار کار به چشم اندازی برای رونق در رابطه با فعالیت حرفه ای تولید می رسد.
اکران آنلاین خواب سرمایه را کوتاه کرده است
رئیس هیات مدیره شرکت تلویزیون اینترنتی، با اعلان اینکه بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار بسیار مهم می باشد، اظهار نمود: در حالت عادی برای اکران یک فیلم، دو تا سه ماه زمان لازم است و بعد از آن برای تسویه حساب سینما با صاحب اثر یک سال زمان می برد. اکران آنلاین خواب سرمایه و مدتی که سرمایه معطل می ماند تا سرمایه گذار کار دیگری انجام دهد، کوتاه کرده است. شاید سرمایه گذار در اکران آنلاین حاشیه سود کمتری داشته باشد ولی تعداد دفعاتی که سرمایه می تواند گردش داشته باشد در این عرصه بسیار بیشتر شده است.
یزدانی با اشاره به حفظ حقوق مولف و تولیدکننده محتوا در کشور اظهار داشت: حدود ۲۰ سال است که شبکه نمایش خانگی در ایران فعال شده و از ابتدا نیز کپی غیرقانونی فیلم ها وجود داشت و حقوق صاحبان اثر از بین می رفت. در اوایل دهه ۸۰ برای برخورد با متخلفین حوزه سمعی و بصری قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که برای متخلفین جریمه نقدی بین ۵۰۰ تا حداکثر یک میلیون تومان ذکر شده بود که در بازه زمانی یک ساله نیز عدد قابل قبولی نبود. شدیدترین برخورد در همان قانون تعطیلی واحد صنفی بود که جریمه قابل توجهی بود.
وی افزود: حالا در سال هایی که رفتار مردم در دیدن فیلم و سریال متفاوت شده و زیرساخت های مخابراتی نیز در دسترس مردم است و با هزینه بسیار کمتری می توانند فیلم مورد نظر را در فضای مجازی و پلت فرم ها ببیند، هنوز هم این قانون وجود دارد که دیگر کارآیی ندارد برای اینکه امروز این سایت ها هستند که هر روز با یک دامنه متفاوت بالا می آیند و قانون ۲۰ سال پیش نمی تواند با آن مقابله نمود. قانون باید به روز باشد و ۲۰ سال از خودش جلوتر باشد نه اینکه ۱۰ سال از زمان خودش عقب تر باشد. قانون باید بتواند بگوید چگونه در ۲۰ سال آینده از حقوق مولف دفاع نماییم.
ضرر شبکه های ماهواره ای به مولفان
رئیس هیات مدیره شرکت تلویزیون اینترنتی با اعلان اینکه رفتار مصرف کننده برای گرفتن کالا و فیلم در شبکه مجازی قابل تحلیل است، اظهار داشت: قبل از این، انگیزه حضور در بازار قاچاق، کیفیت، قیمت و سرعت دسترسی به محصول بود که با توجه به این پلت فرم ها دیگر این انگیزه ها از بین رفته است و محصول به قیمت بسیار ارزان تر، با کیفیت و سرعت بیشتر به دست مشترک می رسد. کسانی که عادت به دیدن و شنیدن محتوای قاچاق دارند به سایت های قانونی مراجعه نمی کنند. شبکه ماهواره ای هم تا حدی به مولف ضرر می زنند ولی درآمد ما را ۱۰۰ به از ۸۸ تقلیل می دهند که ضرر زیادی نیست.
یزدانی با اعلان اینکه ما به دنبال آن هستیم که این شیوه قاچاق را نیز با کمک دستگاه های مرتبط به حداقل برسانیم، اضافه کرد: مخاطب ایرانی برای دیدن برنامه های آموزشی، ورزشی و مستند به پلت فرم های VOD مراجعه نمی نماید. اولویت اول مردم در تمام کشورها اول سریال و فیلم تولیدی کشور خودشان است و در ایران هم این اولویت در مخاطب وجود دارد.
وی با اعلان اینکه برمبنای قانون تاسیس وزارت ارشاد، مجوز فعالیت VODها را وزارت ارشاد صادر می کند، اظهار داشت: شبکه خانگی و VODها برای درآمد از ابتدا به بازار متکی بودند و نحوه سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه خودرا برمبنای قوانین ریسک بازار پذیرفته و پلت فرم خودرا فعال کرده اند. اگر قرار باشد تلویزیون های اینترنتی مجوز خودرا از صداوسیما دریافت نمایند، ادامه این پلتفرم ها با مشکل روبه رو می شود. ورود صداوسیما به این عرصه از آنجایی خطرناکست که خودش رقیب است اما هیچ چیز آن با VODها متناسب نیست و اگر همه VODهای فعال و با هم جمع شوند به اندازه یکی از شبکه های صداوسیما هم توان رقابت نخواهند داشت.
صداوسیما به صورت کلی رقیب پذیر نیست
رئیس هیات مدیره شرکت تلویزیون اینترنتی با اعلان اینکه VODها برای حفظ حیات خود در سال باید حداقل ۷۰۰ ساعت تولید محتوای داخلی داشته باشند، اظهار داشت: تولید محتوا با این حجم در سال به برنامه ریزی و سرمایه گذاری نیاز دارد و ورود صداو سیما چند ابهام به وجود آورده است؛ که اگر زیر نظر صداوسیما قرار گرفتیم چه اتفاقی از نظر سرمایه گذاری برای ما خواهد افتاد؟ صداوسیما به صورت کلی رقیب پذیر نیست. آیا صداوسیما اجازه پخش سریال های پرمخاطب را به ما می دهد؟ بحث دوم اینکه اگر به دلیلی صداوسیما با پخش یک سریال مخالفت کرد در کجای قانون دیده شده است که صداوسیما به ما خسارت بدهد؟
یزدانی اضافه کرد: سرمایه ترسو است و اگر در جایی ابهام وجود داشته باشد، سریع از آن خارج می شود. ادامه این کشمکش ها موجب می شود که مدیران این پلت فرم ها تصمیم بگیرند فعالیت آنها را متوقف کنند و ضرر این کار به آن نیروی آموزش دیده ای وارد می شود که باید ۷۰۰ ساعت برنامه تولید می کرد و در کوتاه مدت مردم به شبکه های خارجی رجوع می کنند و اگر تولیدکننده داخلی بار دیگر بخواهد به شبکه برگردد، سلیقه مردم تغییر کرده است و ریسک و هزینه سرمایه گذاری افزایش می یابد.
وی با اعلان اینکه ما با نظارت مشکلی نداریم و باید وجود داشته باشد، اظهار داشت: از این دعوا، رسانه های خارجی و کسانی که هنجارهای ما را رعایت نمی کنند بهره می برند. حاکمیت باید مراقب باشد تا سرمایه ای که به سختی وارد این حوزه شده است، به آسانی خارج نشود.
پتانسیل برای تولید محتوای داخلی بسیار زیاد است
همین طور احمدرضا نخجوانی با اشاره به رشد سه برابری مصرف پهنای باند در دوران کرونا بیان کرد: با اعلان اینکه در بحث کار همیشه می گویم ما نیروی متخصص بیکار نداریم، این مساله در همه عرصه ها وجود دارد و در حوزه محتوا بی نهایت جای کار وجود دارد. شواهد نشان میدهد تقاضای مردم برای محتوای داخلی بمراتب بیشتر از محتوای خارجی است و یک پتانسیل ویژه در این عرصه وجود دارد. حداقل امکانات زیرساختی برای تولید محتوا در همه کشور وجود دارد. زیرساخت آماده است و تقاضای بسیار زیادی هم برای آن وجود دارد به همین خاطر تمام جوانان می توانند در این حوزه وارد شوند و کار کنند.
وی با اعلان اینکه در مبحث کارآفرینی همیشه سفارش می کنم که جوانان صبوری، صداقت و تلاش را مد نظر داشته باشند، اشاره کرد: محال است کسی با این سه عامل وارد بازار کار شود و موفق نباشد. البته از طرف دیگر باید این نکته را هم در نظر داشت که راز موفقیت در کشور ما متفاوت بودن است. متمایز بودن کار ساده ای است، یعنی به مهارت خودم تکیه کنم، تلاش کنم و پویایی داشته باشم. جوانان اگر مشتاق باشند، مهارت اولیه را به دست آورند، متمایز باشند و با صبوری به سمت جلو حرکت کنند همیشه موفق خواهند بود.
اپراتورها برای پشتیبانی از تولیدکننده محتوا محدودیت منابع دارند
مدیرعامل شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی اظهار نمود: باید در نظر داشت اپراتورهای ثابت نیز محدودیت هایی دارند. اپراتورهای ثابت در هزینه های روزمره خود با مشکلات زیادی روبرو هستند و وزارت ارتباطات می تواند با پشتیبانی از اپراتورهای ثابت به تولید محتوا کمک بیشتری کند. در دوران کرونا، دهه محرم و اینترنت مدارس، اپراتورها با هزینه خود سرویس ها را رایگان کردند و وزارت ارتباطات کمکی دراین زمینه به ما نکرد و ما چشم امید داریم که وزارت ارتباطات با ما همکاری بیشتری داشته باشند.
نخجوانی با اعلان اینکه مسائل مشکلات VODها فراتر از بحث های زیرساختی است و ما آماده هرگونه همکاری با آنها هستیم، اظهار داشت: همین حالا این پلت فرم ها در بازار با سرمایه گذاری صنعت ارتباطات و به امید آینده فعالیت می نمایند. اگر حاکمیت فضای رقابتی ایجاد کند تا انحصار شکل نگیرد، سازوکارهای بازار زمینه پشتیبانی از تولیدکنندگان در فضای مجازی را فراهم می آورد.
زیرساخت برای تولید محتوا وجود دارد
باقر صمدی نیز با اعلان اینکه وقتی از تولید محتوا صحبت می نماییم بخشی تولید محتوای حرفه ای است که نهادها و موسسات آنرا تهیه می کند و بخشی تولید محتوای کاربرمحور است که میلیاردها نفر در آن حوزه فعال می باشند، اظهار داشت: الان در کشور ما زیرساخت ها وجود دارد و افراد با اندک مهارتی می توانند با یک گوشی ساده محتواهای مختلف را که قابل انتشار در فضای مجازی است توسعه دهند و از آن درآمد ایجاد کنند.
معاون دیجیتال بزرگ ترین اپراتور دیتای ایران در پاسخ به این پرسش که اپراتورها چگونه می توانند به تولید محتوا در کشور کمک کنند، اظهار داشت: اپراتورها زیرساختی را ارائه کردند و هر روز هم آنرا توسعه می دهند و در همه شهرها و روستاهای کشور اینترنت پرسرعت وجود دارد و یک جوان می تواند محتوای تولیدشده خودرا بوسیله شبکه های مجازی در سطح وسیع انتشار دهد.
صمدی اضافه کرد: روش دیگری هم داریم که بحث پرداخت است. محتواهایی که در فضای مجازی تولید می شود هزینه خیلی سنگینی ندارند که مشترکین نتوانند آنرا پرداخت کنند و حتی با عددهای خرد هم می توان آنرا خریداری کرد. اپراتورها با پرداخت های بسیار کوچک، مشترکان محتوای مناسب را به آنها ارائه می دهند و از طرف دیگر عرضه کننده می تواند محتوا را به مخاطبان بسیار و با قیمت کم عرضه نماید.
وی با اعلان اینکه مدل سومی نیز وجود دارد که اپراتور با دارنده محتوا قراردادی امضا می کند که تولیدکننده محتوا در قبال ترافیکی که ایجاد می کنند، سهمی از درآمد ببرند، افزود: اپراتور به مشترکان خود این فرصت را می دهد که به محتوای خوب دسترسی داشته باشند و ترافیک ایجاد شود و از جانب دیگر تولیدکننده هم می تواند از محل ترافیک ایجادشده سهمی را ببرد که در کشور ما این روش نتیجه خوبی داشته است.
تعرفه اپراتورهای ثابت و همراه در ایران، پایین است
معاون دیجیتال دومین اپراتور اظهار نمود: تعرفه اپراتورهای ثابت و همراه در ایران، در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، پایین است، ولی با این وجود، اپراتورها با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم در زمان های مختلف، می کوشند به کمک مردم بیایند و برای پایین آوردن هزینه ها، در تولید محتوا کمک کنند که نیم بها کردن محتوای داخلی و کاهش هزینه ها یا رایگان کردن محتوا در مواردی مانند آموزش آنلاین یا عزاداری محرم، از این جمله است. البته هر میزان هم اپراتورها برای محتوای داخلی، تخفیف قائل شوند، اگر محتوای مناسب و باکیفیت وجود نداشته باشد، مردم برای آن هزینه نمی کنند، اما اگر محتوای باکیفیت ارائه شود، مردم برای آن هزینه می کنند و می تواند برای همه تولید ثروت کند.
صمدی با اعلان اینکه ترافیک بالای ۷۰ درصد توسط پلت فرم های خارجی استفاده می شود و ۳۰ درصد توسط پلتفرم های داخلی، اظهار داشت: اگر بخواهیم این نسبت برعکس شود باید تا جایی که امکان دارد از تولید محتوا در داخل کشور حمایت نماییم. آمارها نشان میدهد تا زمانی که محتوای با کیفیت در کشور تولید می شود، تقاضا برای آن وجود دارد. هم اکنون پلت فرم های تلویزیون اینترنتی از حدود ۷ تا ۸ میلیون کاربر حمایت می کنند که این رقم تا حدود ۲۰ یا ۲۵ میلیون کاربر قابل گسترش است.
وی با اعلان اینکه اگر بخواهیم این ۳۰ به ۷۰ درصد تغییر کند ابتدا باید پلت فرم هایی با ظرفیت و توان بالای خدمات در کشور شکل بگیرد، اظهار داشت: شکل گیری این پلتفرم ها به شدت هزینه بر است و سرمایه گذاران بزرگی می خواهد که مطمئن باشند، سرمایه آنها باز می گردد. مورد دوم آن است که مدلهای مختلف کسب وکار شکل بگیرد تا به تولید محتوا در کشور کمک نماید و سوم باید مردم را به سمت خدمات کاربرمحور تشویق نماییم و دولت هم دراین زمینه کمک نماید.
تولید محتوا باید در کشور اقتصادی باشد
معاون دیجیتال دومین اپراتور افزود: تولید محتوا باید در کشور اقتصادی باشد صرف اینکه می خواهیم از مصرف کننده یا محصولات فرهنگی حمایت نماییم نباید سیاست های اشتباهی را در کشور پایه گذاری نماییم که سبب تولید محتوای ضعیف شود و هزینه تولید را بالا ببرد یا موانع زیادی برای تولیدکننده ایجاد کند. هم اکنون برای تولید کننده معین نیست که از کجا باید مجوز بگیرد و متولی مجوز صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
صمدی افزود: اگر محتوایی بهر دلیلی دارای مشکل باشد باید به هزاران مرکز مختلف پاسخ به دست بدهند. بدین سبب فضای قانونی کسب وکار هم باید در جهت پشتیبانی از تولید محتوا و تسهیل کننده آن باشد. ما باید اجازه بدهیم پلت فرم ها بزرگ بشوند و آدم های مختلف در آن بدرخشند و اگر مشکلی هم پیش آمد، و بعدا با آنها برخورد نماییم و فضای سلبی را برای کسب وکار به وجود نیاوریم که افراد راغب نباشند در این عرصه وارد شوند.
وی با اعلان اینکه فضا برای کار در عرصه تولید محتوا در کشور زیاد است و تقاضا هم برای آن وجود دارد، اظهار داشت: ما بعنوان اپراتور می توانیم در حوزه های پلتفرم، ترافیک و زیرساختی به تولیدکنندگان محتوا کمک نماییم. اگر حاکمیت کمک نماید که فضای کسب وکار در این عرصه قانونی تر شود، خواهیم دید که چقدر فعالیت در این فضا بهتر خواهد شد. اگر انحصارها را کم نماییم، کسب وکارها را تکثیر نماییم و اجازه بدهیم بازیگران مختلف با هم در یک فضای رقابتی سالم رقابت کنند خواهیم دید که فضای بهتری برای کسب وکارها به وجود خواهد آمد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب