اصلاح قیمت اینترنت از سال آینده قریب به یقین

اصلاح قیمت اینترنت از سال آینده قریب به یقین اچ پی: افزایش قیمت اینترنت بااینکه تا آخر سال از طرف مجلس ممنوع شده، اما مسوولان وزارت ارتباطات، از حالا و با تاکید بر ایجاد انگیزه سودآوری در سرمایه گذاران برای توسعه و ارائه کیفیت مناسب،  حرف آنرا برای سال آینده پیش کشیدند و به نظر می رسد تعرفه نیم بهای ترافیک سایت های داخلی، یکی از مدلهای جدید برای مقررات گذاری قیمت اینترنت باشد.


به گزارش اچ پی به نقل از ایسنا، این روزها شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت گرفتار مشکلات مالی شدند و تعدادی از آنها بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند، برای اینکه پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، باعث شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل بجای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه شرکت های FCP درحال از دست دادن مشترکانشان هستند و این مساله بگفته کارشناسان، نه فقط سبب حذف تدریجی ارتباطات ثابت شده بلکه به مرور این صنف و سایر خدماتی که به ارتباطات ثابت وابسته هستند را به مشکل گرفتار خواهدنمود.
عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- مدتی پیش با اعلان اینکه تعرفه اینترنت ثابت، طبق قانون مجلس امسال افزایشی نخواهد داشت، اظهار داشت: ما برای افزایش کیفیت تلاش می نماییم، کما این که در دو هفته گذشته وضعیت پهنای باند بین الملل را ترمیم کردیم، اما در ۱۰ سال قبل در زمینه اینترنت ثابت در کشور اتفاقی نیفتاده است. رتبه اینترنت ثابت ما در دنیا ۹۰ از میان ۱۴۲ کشور است و اگر اقدام قابل توجهی صورت گرفته بود، باید در رتبه بندی های بین المللی و احساس مردم خودش را نشان می داد، در صورتیکه حالا بخش قابل توجهی از اعتراضات مردم نسبت به اینترنت ثابت است.
مقررات باید برای تولیدکنندگان داده های حجیم اصلاح شود
بنا بر این صادق عباسی شاهکوه -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- در نشست تخصصی "طراحی و تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات" که گزارش آن بیست و یک دیماه در وب سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انتشار یافت، اعلام نمود: نیم بها بودن تعرفه ترافیک داخلی برای تولیدکنندگانی که محتوای کم حجمی دارند یا استارت آپ هایی که درحال شکل گیری هستند، مناسب است؛ اما باید با تغییر روش ها یا اختیاری کردن تعرفه ترجیحی، مقررات را برای تولیدکنندگان داده های حجیم اصلاح نماییم.
وی اشاره کرد: تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات فراتر از موضوع تعرفه پهنای باند داخلی و بین المللی است و تعرفه فقط یکی از اجزای آنست و این مساله را باید از سه منظر استفاده کننده، اپراتور و تولیدکننده محتوا بررسی کرد. باید مدلی را تدوین نماییم که استفاده کنندگان که از همه ذی نفعان مهمتر هستند، خدمات با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه دریافت کنند؛ شاخص قیمت گذاری مقرون به صرفه خدمات نیز در سند کلان شبکه ملی اطلاعات پیش بینی شده است. در چرخه ارائه خدمات، اپراتورها باید سرمایه گزاری نموده و شبکه شان را توسعه داده و به نحو مناسب نگهداری کنند و تکنولوژی هایشان را ارتقاء دهند تا بتوانند خدمات با کیفیت و پایدار را ارائه کنند.
اپراتورها باید انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را داشته باشند
معاون وزیر ارتباطات و فناور ی اطلاعات اشاره کرد: اپراتورها و سرمایه گذاران باید انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را داشته باشند و علاوه بر قدرت سرمایه گذاری، سودآوری سرمایه نیز باید مدنظر قرار گیرد. چونکه در این چرخه، اگر سرمایه گذار، سود کافی به دست نیاورد، انگیزه سرمایه گذاری نخواهد داشت و در پی آن اپراتور نمی تواند شبکه خودرا برای ارائه کیفیت مناسب، توسعه و ارتقاء دهد و در صورتیکه کیفیت مناسب نباشد، حتی اگر قیمت خدمت ارزان باشد، مردم ناراضی خواهند بود.
عباسی شاهکوه با تاکید بر این که باید در تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات به همه اجزای این چرخه دقت شود، اظهار داشت: چند سال پیش، تعیین تعرفه نیم بها برای ترافیک داخلی بمنظور پشتیبانی از محتوای داخلی از طرف مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ گردید و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز مصوبه ای را تدوین کرد تا این مساله اجرائی شود. در شروع کار، اجرای این مساله و نظارت بر تفکیک ترافیک داخلی و بین الملل و محاسبه هزینه آن بسیار مشکل بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات انجام شد.
تعرفه نیم بها برای VODها که مصرف ترافیک بالایی دارند، مشکل ایجاد کرد
وی اشاره کرد: این مساله در واقعیت برای تعدادی از دارندگان محتوا، خصوصاً کسانی که در شروع فعالیتشان هستند، انگیزه ای برای رشد کارشان بود و اثرات مثبتی هم داشت. ولی هم اکنون این مصوبه برای برخی فعالان مانند VODها که محتوای حجیم و مصرف ترافیک بالایی دارند، از نظر جذابیت برای سرمایه گذاری و تولید محتوا مشکلاتی را به وجود آورده است.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی درباره تجربه مدیریت این مساله در سایر کشورها اظهار داشت: در کشورهای دیگر نیز وارد تعرفه ترافیک نشده و قیمت یکسانی برای همه در نظر گرفته می شود و تولیدکننده محتوا و اپراتور ارائه دهنده خدمت در تعامل با یکدیگر در قالب اسپانسر دیتا فعالیت می نمایند.
معاون وزیر ارتباطات و فناور ی اطلاعات با تاکید بر پیاده سازی مدل اسپانسر دیتا در کشور اضافه کرد: رگولاتوری نباید وارد مسایل تعرفه گذاری شود و این موارد باید بصورت دوطرفه بین اپراتور ارائه دهنده خدمت و تولیدکننده محتوا شکل بگیرد و نقش رگولاتوری در بخش حفاظت از حقوق مصرف کننده، نظارت بر این تعامل است.
مدل جدید قیمت اینترنت برای سال جدید
عباسی شاهکوه قبل از این هم به ایسنا اظهار داشته بود: تا اختتام سال ۱۴۰۰ برای افزایش قیمت اینترنت ثابت و سیار، منع قانونی از طرف مجلس شورای اسلامی وجود دارد، اما برای سال جدید، مدل جدید قیمتی خواهیم داشت، مدلی که هم برای مردم مفید باشد و هم برای اپراتورها، حالا هم درحال بررسی مدلهای قیمتی هستیم و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم. قیمت بسته های اینترنتی اپراتورها هم باید اصلاح گردد و اپراتورها باید پیشنهادات جدیدی دهند و ما این پیشنهادات را بررسی می نماییم و اگر تناقضی با مقررات نداشته باشد، آنها را تایید می نماییم.
وی خاطرنشان کرده بود: نارضایتی اصلی زمانی اتفاق می افتد که خدمتی ارائه نشود یا باکیفیت بد ارائه شود. قیمت در کنار کیفیت و در دسترس بودن، در کنار هم باید مورد توجه قرار گیرد. باید مطمئن باشیم که همیشه ارائه کیفیت مناسب به مردم امکان پذیر است و اگر قیمت ها آنقدر پایین باشد که این امکان فراهم نشود، مردم بیشتر متضرر می شوند. البته ما مراعات می نماییم که مردم بتوانند به خدمات پایه شان دسترسی داشته باشند، اما باید مدل مناسبی داشته باشیم که هم مردم به سرویس مناسب با قیمت مناسب برسند، هم اپراتورها بتواند سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.




منبع:

1400/10/26
12:45:40
5.0 / 5
274
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
hp لپ تاپ
newhp.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اچ پی محفوظ است

اچ پی

معرفی محصولات اچ پی